Mål 2007 - Bidra till ekonomisk rättvisa

1. Investera i microlån.

2. Investera i aktier och fonder som spegla mina värderingar.


3. Ge gåvor till organisationer - 600 kr/månad.


Och så här går det...
Januari: Jag kan bocka av nr 3, eftersom jag anmält mig till SOS-barnbyar, Woman-for-Woman och Läkare utan gränser.
November: Jag kan bocka av nr 2, eftersom merparten av mina investeringar nu är flyttade och resten har ett tydligt mål.

Utvärdering efter årets slut: Två av målen är uppfyllda - gåvor har getts och jag har lagt ner massor av energi på att ta reda på hur jag kan investera pengarna på bästa sätt för en hållbar värld - både i mänsklig mening och miljömässig. Att ge bort pengar är en baggis och det kan vem som helst göra, men att investera ansvarsfullt, det är mer komplicerat... och jätteviktigt!

Under 2008 kommer jag fortsätta ge månadsbidrag till SOS-barnbyar, Läkare utan gränser och GreenPeace, men jag kommer inte att stötta en ny kvinna genoma Woman-for-Woman när min nuvarande "syster" i Afghanistan är färdig. Istället kommer jag att ge dessa pengar till micro-lån.

Läs mer:

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har flyttat mina ppm-fonder till etiska foner (ser att det går fett utför med dem men det är bara att bita ihop). Hade nog aldrig funderat på o ändra dem om det inte var för jag läste din blogg.

Har sedan några år tillbaka ett fadderbarn via barnfonden. 200:-/månad, 300:- vid födelsedag o jul.

/Who

Bett R World sa...

Bra jobbat who!! Fler who:ar åt världen! Mina etiska fonder har också gått ner, men börsen har ju rasat överlag, så jag vet inte om jag tjänat eller förlorat på bytena.

Anonym sa...

Har precis köpt miljöfonder till barnen för "gamlingarnas" födelsedagspengar. Lite klurigt det där! De flesta miljö/etikfonder jag läste om(åtminstone de 23 st på Swedbanks hemsida) investerar i sådant som inte är uppenbart dåligt för miljön. Men jag vill ju sätta pengarna i sådant som är uppenbart bra för hållbar utveckling. Då finns det inte så mkt att välja på och riskklassen är högsta möjliga. Får man spekulera så i farfarsfars pengagåva? Denna gången bestämde jag att man fick det. Och är säker på att det kommer att löna sig på sikt!
/m