Första generationens svenskar! Inte andra generationens invandrare!

Byt språkbruk nu! Säg "Första generationens svenskar"! Inte "andra generationens invandrare"!

Jag googlade "första generationens svensk" och fyra av de nio träffarna kom härifrån Klotet 2007. Eftersom jag precis sett Oprah och hur hon obekymrat använde motsvarande uttryck "första generationens amerikan", trodde jag att det absolut skulle vara etablerat i Sverige!

... Alltså inte. Sprid denna kampanj, kanske genom mail-funktionen, genom att kopiera, eller skriv om språkbruket på din blogg. Maila politiker, journalister och andra mediala personer så att de får vara förebilder och börja använda rätt uttryck. Så ser vi till att vi slutar kalla människor som är födda i Sverige för andra generationens invandrare. Det är så bakåt! Det är en tydlig indelning av vi och dom, istället för vi och en "nyare version av vi".

Integrationsministern Jens Orback tyckte också att vi skulle övergå till "första generationens svensk", men tydligen har inte så mycket hänt. Nysvensk är ett aternativt ord, men det innefattar även "första generationens invandrare" som fått svenskt medborgarskap. "Personer med utlandsfödda föräldrar" är ännu ett begrepp, men vem är viktigast i detta - "personen" eller "föräldrarna". Jag vill inte kalla mig för detta. "Hej jag heter Bett, och jag är en person med utlandsfödda föräldrar/utlandsfödd förälder."

Och att dömma av träffarna på "andra generationens invandrare", så verkar det finnas ett behov av att särskilja denna grupp. Och det är okej, men säg "FÖRSTA GENERATIONENS SVENSK".

Kolla ställningen på Googlefight.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: