Ska jag välja ekologiskt eller rättvist?

Ibland är en vara både Rättvisemärkt och Krav-märkt, men ibland är den bara ekologisk, och ibland bara rättvis. Hur ska man välja?

Jag har bestämt mig för att välja så här:

  1. Närproducerat - ekologiskt för det finns väl inte ens rättvist.
  2. Syd-producerat - rättvist framför ekologiskt.

I Nord får vi anta att arbetsförhållandena och lönerna är någorlunda reglerade, medan vi utnyttjar Syd-regionen för att få våra varor så billiga som möjligt. Jag resonerar som så, att det är västvärdens som främst, efter många år av konsumtionens miljöpåverkan, måste ta ett ekologiskt ansvar. Och i u-länderna har vi ansvar för att skapa en mer ekonomiskt rättvis värld.

Givetvis ska vi också se till att de varor vi konsumerar från Syd är ekologiska i så stor utsträckning som möjligt, men jag väljer själv att sätta Rättvisemärket främst.

Hur tänker och väljer du - ekologiskt eller rättvist?


Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Bra tänkt! Jag har faktiskt funderat på hur man skall välja sånt.

Ulla-Gulla sa...

Det är inte så lätt alla gånger. Jag väljer helst närproducerat eftersom det oftast gynnar både mig och miljön, men närproducerade morötter som är konstgödslade smakar inte alls lika bra som KRAV-morötter från Skåne (jag bor i Luleå) och hur bra är konstgödsel för naturen? Rättvisemärkt kaffe på jobbet är en självklarhet tycker jag, men jag väljer nog KRAV hemma. Finns det någon gyllene medelväg? Kanske...

Anonym sa...

hej,
jag väljer närproducerat och ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt då det oftast innebär sjyssta arbetsförhållanden(blir ju inte mindre rättvist bara för att inte stämpeln sitter på paketet) och korta transporter. varor som inte kan tillverkas(naturligt i alla fall) i sverige köper jag rättvist, i termen rättvist ingår också kriterier om ekologisk odling. transporterna blir längre, men man stimulerar också ekonomin bland producenterna. hoppas mina idéer hjälper dig att välja.

sedan har jag en fråga. coop och änglamark samarbetar ju, men är det så att coops egna märke verkligen är omiljövänligt? eller är änglamarks bara dyrare för märkningen? och ser det ut med willys och icas egna märken? kollat swedwatch, men hittar ingen användbar information.

mvh
sara maria
sara.willman@webaid.se