Utmaningen v. 13-14: Koldioxidbanta!

Under en vecka ska du koldioxidbanta och din mat ska innehålla så få koldioxidekvivalenter som möjligt - det är denna dubbelveckans utmaning. För att bli godkänd på utmaningen får du under veckan aldrig äta nötkött, aldrig dricka vatten på flaska, och du måste prova på att lägga bönor i blöt och/eller grodda. Själv älskar jag groddar!


Så här koldioxidbantar du:

  1. Undvik främst nötkött. Fågel och vilt är också bättre än fläskköttet.

  2. Undvik växthusodlat. Köp istället säsongens grönsaker och frukt... en bra ledtråd är priset... det är billigast när det är säsong och dyrast när det inte är det. Tomater från växthus i Sverige har krävt fem gånger mer koldioxid än tomater som odlats och fraktats från Kanarieöarna.

  3. Undvik långväga mat som är flygtransporterat. Bananer med båt är okej, har jag läst, men inte oxkött från Brasilien eller färska sockerärtor från Kenya. Annars vet jag inte hur man ska veta... jag antar att färskvaror måste fraktas snabbt och då hamnar de på nej-listan.


Det blev många nej. Så här följer några tips på hur veckans matsedel kan se ut:


  • Måndag: Ugnspannkaka på ekologiska ägg med rårivna morötter och lingon. Se recept på Medveten.nu. (Isbergssallad är växthusodlad - så nej.) Lägg bönor i blöt över natten för imorgon. Grodda alf-alfa!

  • Tisdag: Storkoka och frys in olika bönor som innehåller proteiner och kan ersätta en del av din köttkonsumtion. Gör till exempel böngryta eller bönburgare. Recept på bönburgare från boken Grön i köket: Blanda i 1 ägg, 0,5 dl ströbröd och 1 msk soja. Låt svälla i 10 minuter och blanda med 0,5 dl persilja och 3,5 dl kokta kidneybönor som mixats grovt. Gör två burgare och stek i olivolja innan du lägger dem i ugnen i 10 minuter på 200 grader. Prova Cole slaw till.

  • Onsdag: Paj på ekologiskt mjöl och smör. Kanske provar du en köttsnål Quiche Lorraine med svenska ärtor eller broccoli från frysen (om det inte är säsong), eller gör du en helt vegetarisk paj på frusen broccoli (med alf-alfagroddar eller kikärtsgroddar till).

  • Torsdag: Linssoppa med lokalt bakat bröd.

  • Fredag: Prova quorn - en svamp som smakar kyckling och finns som färs, bullar eller bitar i din livsmedelsaffär. Kanske blir det quornbullar med potatismos?

  • Lördag: Wookad kykling med säsongens grönsaker, egna böngroddar, och eller lokala (svenska) grönsaker på konserv och frys. Jag vet inte hur koldioxidvänliga vattenkastanjer eller bambuskott på konserv är - men om jag gissar så borde de vara transporterade med båt och alltså okej i mindre mängder trots avståndet.

  • Söndag: Är alf-alfa-groddarna klara? Då har du fått en liter utmärkt salladsingrediens på en halv deciliter frön som du kan blanda med svarta bönor, rödlök och olivolja. Prova rotselleribiffar från Grön i köket till: Blanda 300 g riven rotselleri med 1/2 riven lök. Pressa ut vätskan och blanda i 1 ägg, 1 tsk kummin, salt och peppar. Forma biffarna och vänd i 0,5 dl ströbröd innan du steker på låg värme i olivolja och plattar till dem till så att de blir 1 cm tjocka. Stek i ugnen i 15 minuter på 200 grader.


Läs mer:

  • DN - långväga mat är en koldioxidbov i den annars miljömedvetna familjen. Se även diagrammet (FLASH) för koldioxidutsläppen den cyklande familjen orskar.

  • DN - Så handlar du miljövnänlig mat.

  • Ny Teknik - Lite om koldioxidekvivalenter.

  • MenuTool - som räknar ut hur mycket koldioxid en måltid orsakar. Läs stycke 4.

  • Treehugger - mer att tänka på "Green your meal".

  • Henrik Ennarts blogg - kött är värre än transporterna.

  • Sustainable future - blogg med mycket om köttets inverkan på miljön. Jag har länkat till ett utvalt inlägg, men kolla gärna runt mer på bloggen!

  • LivsmedelsSverige - regionala livsmedelsproducenter.

  • The 100 mile diet - det var Köpstopps-Anki som föreslog en närodlad utmaning när hon mailade mig länken om hur man bär sig åt för att äta nära mat. Hon länkar också till bloggen i nästa punkt.

  • Elins trädgårds-blogg - skriver om att äta närproducerad mat och vad det då blir för rätter.

  • Svenska Naturskyddsföreningen - tips om matinköp för miljömedvetna.

  • Frisknet.com - Vad och hur du groddar.

  • Saltåkvarn - recept på groddat.


Andra bloggar om: , , , , , , ,

Lägg en kommentar eller maila mig om att du är utmanad, så lägger jag upp dig på listan med de utmanade!

2 kommentarer:

Elins trädgård sa...

Kul utmaning, även om det är ungefär så vi äter i alla fall. Men jag funderar kring bönor och linser - de är ju importerade, jag tror att även vanliga bruna bönor är det, men jag är inte säker. Frågan är om jag inte skulle välja ekologiskt, närproducerat kött före importerade bönor? Men det är ju samtidigt svårt att få tag på sånt kött, iaf till ett vettigt pris.

Jag har tänkt försöka odla egna bönor att torka, även om det kan vara lite knepigt i zon 4. Gråärter är ju ett alternativ, men det finns inte frö att köpa, man måste får från någon som har.

Ann-Christin sa...

Yes, I'm in. Jag måste dock erkänna att det är ungefär så vi äter för det mesta också. Denna vecka skall jag dock satsa lite extra på lokalodlat. Bra med recepttips!