Och efter chokladen kommer Bananer

Nu är jag ingen bananälskare, men sen chokladprovningen har jag lite svårt att se på choklad och magen är inte helt iordningställd, så bananer blir det...

Hos Matälskaren, där jag försökte hitte något annat gott att frestas av, hittade jag ett par "bananinlägg" (ingen maträtt, utan lite fakta om den gula böjen). Läs mer om brevet från Chiquita som svar på protestuppmaning i bästa cyber humanista-anda. Protesten gällde ett par bananplockare som först blev besprutade, sedan illamående och sist men inte minst avskedade för att de blev besprutade... hängde ni med... eller behöver Syrran reda ut det för er? Bra fakta om bananodlingar hittade jag hos min nya läsare Ingeborg på bloggen BrutalChoklad (det är just så chokladen känns i magen just nu). (Ingeborg, du kvalar ju precis in med senaste utmaningen, så jag lägger till dig bland de utmanade på klotet, och hoppas att du hänger med på fler utmaningar framöver.)

Barn jobbar 12-timmarsdagar och intervjuer med Human Rights Watch gör gällande att de utsätts för bekämpningsmedel:
"Roughly 90 percent of the children told Human Rights Watch that they continued working while toxic fungicides were sprayed from airplanes flying overhead. For their efforts, the children earned an average of $3.50 per day, approximately 60 percent of the legal minimum wage for banana workers."

Ekologiska bananer kostar bara några kronor mer!

Läs mer:

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, Tack! Jag ska göra mitt bästa!