Bett R World funderar: värderingar

Vilka värderingar behövs för en bättre värld, frågades deltagarna från 60 länder i Dalarna idag. Kung Carl Gustaf, Kronprinsessan Victoria och alla andra i Tällbergs Forum (på TV) fick fundera sinsemellan en stund. Vad kom de fram till?

"Respekt, Tolerans, Kärlek, Medkänsla"... följt av en lång lista med egenskaper i samma linje.

Men så dök det enda udda ordet upp "Sacrifice". Ja, uppoffring. Vad spelar alla fina ord egentligen för roll om vi bara sitter där och känner dem? Vad är vi villiga att uppoffra för en bättre värld? Jag är villig att offra några mynt på chokladkakorna jag äter för att köpa fairtrade och ekologiskt. Jag är också villig att offra mina impulsköp av kläder för att få pengar över till en mer medveten konsumtion. Vad är vi inte villiga att uppoffra? Jag är inte villig att offra mina varma bad för att spara vatten och energi. Jag är inte villig att offra alla flygresor till spännande semestermål. Jag är inte villig att köpa glass i pappersförpackning, eftersom min favorit kommer i plastpaket. Men några steg tar jag åt rätt håll i mitt Bett R World-projekt nästan varje dag.

Läs mer:

Inga kommentarer: