Cykla i Lund

I Holland cyklar man mycket i Groningen där de som cyklar till jobbet får en ny cykel var tredje år och gratis stöldförsäkring. Barnen cyklar till skolan istället för att bli skjutsade, och får gratis hjälmar. Det går nästan två cyklar på varje invånare i staden. Efter länken till Groningen från Stimulansbloggen, tänkte jag på Lund som har likheten med att också vara en universitetsstad, där studenterna cyklar flitigt, trots att det till skillnad från platta Holland är en av städerna med störtsa höjdskillnaden! Och mycket riktigt, Lund är Sveriges cykeltätaste kommun och även om inga gratis cyklar delas ut, så kan cyklare få en cykeldator och hjälm. Sedan 1998 har 80 miljoner satsats på cykelfrämjning och minskat lundabornas bilresor med tio miljoner kilometer per år sedan 1999. En av anledningarna är att centrum stängts av för biltrafik. Lund är verkligen inte bilvänligt och det är lätt att irra bort sig bland de krokiga gatorna... vilket ju torde öka körsträckan i onödan.

Lund blev 2001 årets cykelstad och sedan dess har staden satsat ytterligare på cykelstigar, även om Cykla till jobbet-kampanjen lagts ned på grund av sjunkande deltagande. Tågpendlare till Lund kan kombinera tåget med en hyrcykel från Lundahoj, som också erbjuder gratis pumpning och stöldskyddsmärkning. Cykelstölderna har minskat kraftigt i Lund, som i alla fall på 90-talet toppade stöldstatistiken i landet, men fortfarande är det det vanligaste brottet i Lund. Själv blev jag bestulen på cykeln två gånger under året jag bodde där.

Pendlometern ser jag den frestande nyheten om att jag skulle kunna äta 22 kilo mer choklad under året om jag cyklade till jobbet varje dag, samt spara 10.000 kronor (jag tror dock inte att de ökade chokladutgifterna räknats in, så ett avdrag på 4.400 för de Rättvisemärkta chokladkakorna borde vara på plats).

Läs mer om att cykla i Lund:

Läs mer om cyklandets utvecklingsmöjligheter:

2 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Jag har kört bil några gånger i Lund, något jag inte gärna gör om. Det funkar nog bätte att cykla även om Lundacyklisterna inte är bland de mesta laglydiga i landet...

Bett R World sa...

Jag håller med att det är helt eländigt att vara bilist i centrum. Bussvägarna är bra nu, men det återstår att göra vägtrafiken bättre för både bilister och cyklar. Om inte annat så med bättre skyltning mot några centrala punkter.