En Laptop för en bättre värld

Det börjar så smått bli dags för en ny laptop. Min sambo har varit på mig en evighet redan, men jag har envisats med att stå ut ett tag till. På Green Options blir jag nyfiken på ett inlägg om laptops som tydligen är en riktig energispararare jämfört med en stationär dator. Eller vad sägs om 15 watt i inaktivt läge jämfört med 130 watt för en stationär med skärm. I ett tidigare inlägg ser jag dessutom att en dator märkt med Energy Star innebär att den använder 70% mindre energi: "Over its lifetime, ENERGY STAR qualified equipment in a single home office (e.g., computer, monitor, printer, and fax) can save enough electricity to light an entire home for more than 4 years."

För en månad sedan höjdes kraven för att en dator ska få Energy Star-märkningen. Energy Star märker ut elektriska prylar som är energisnåla, och i listan av datorer finns bland annat Dell, Toshiba, Samsung och HP. Men så räcker det inte med låg energiförbrukning för att världen ska bli bättre. Företaget som tillverkar prylen ska man inte behöva skämmas för. En koll i The Better World Shopping Guide visar att Sony är ett förstahandsval (tillsammans med Aiwa, Kodak och så Apple). Sony får inte bara omnämnanden för sitt gröna företagande, utan håller även en hög etisk linje. CSR i praktiken skriver om EU-utmärkelsen Sony fått för sitt arbete med hållbar energiförbrukning och i 90% av sina produktkategorier har de sänkt energinivån. Pressreleasen från Sony visar hur de tar sitt ansvar i denna värld och övertygar mig om att detta är ett företag som jag vill handla ifrån. Att deras lättviktare på dryga kilot får bra betyg i en rad tester känns också betryggande.

Så framöver ska jag hålla ögonen öppna för erbjudanden på Sonys bärbara Vaio i TZ (2GB och inbyggd web-kamera) eller TX-serien (1 GB).

Läs mer:

3 kommentarer:

Underbara framtid! sa...

Är också på väg att investera i en laptop och funderar givetvis på vilket fabrikat man ska välja.

Tänkte först LG, då jag tycker de gör inte bara bra utan också läckra prylar. Men LG är uppenbarligen ett företag att skämmas över som jag förstått det?

Annars lockar HP, men som sagt är Sony det bästa alternativet ur ett "miljöperspektiv" får man väl överväga det.

Bett R World sa...

Kategorin F innebär att företaget på ett aktivt sätt lobbar för försämringar etiskt och/eller miljömässigt, till exempel betalar forskare för att "bevisa" att klimatförsämringen inte orsakas av bensinen som Exxon-Mobil. Betyget D tilldelas dem vars företagande är negativt för folk och jord och C dem som gör lite bra och lite dåligt... men även de företag vars aktiviteter är osynliga. Vill man skicka en signal till marknaden om att det lönar sig att profilera sig och arbeta grönt/etiskt, så ska man köpa A, men B behöver man inte ha dåligt samvete för heller.

Guiden föreslår att D och F undviks. Jag har haft en bärbar som jag varit mycket nöjd med från Toshiba som får betyget B i boken.

(LG får D+ i boken, men jag tror webben är mer uppdaterad där de får D-... neråt alltså).

Sonys bärbara är dyra för prestandan, ett billigare alternativ är HP eller IBM, som båda får A- i guide-boken.

Underbara framtid! sa...

Tack så jättemycket för information! Tänkte jag skulle ta och köpa den där boken en vacker dag :)

Känns som att HP är det som gäller för mig. Lycka till med ditt inköp!