Plastinkommande varor

Plastförpackningar finns i Bett R Worlds hem!

Jag känner att samvetet gnager framför allt på tre plastområden här hemma. Dels är det sambons önskemål ohomogeniserad mjölk som tyvärr kommer i stora plastbehållare som vi slänger ett par stycken i veckan av, sen är det vår gemensamma glass-last som ger sig till känna många kvällar framför TVn. Vi skulle kunna välja papperspaket, men vår storköpare är GBs lightglass (chokladvarianten är så god) som förhoppningsvis inte utvecklar våra midjemått allt för mycket även om den inte gör så mycket för miljön heller. Sista plastförpackningen som jag känner jag har svårt att släppa, är akacia-honungen i den så behändiga tryckflaskan, varken ekologisk eller fair trade är den. Jag tror inte vi är riktigt beredda att släppa någon av produkterna, även om det känns jobbigt att lägga förpackningarna i återvinningen och veta att plast, till skillnad av glas, papper och metall, inte går att återvinna mer än en gång (1-7 gånger beroende på källan, och plastsorten). Min förhoppning går till att det i alla fall är en av de mindre skadliga plastmaterialen som våra favoriter är inneslutna i.


Kolla siffran i trekanten

En titt i botten på förpackningarna visar att jag inte behöver ha ett dåligt samvete för min akaciahonung (förutom att den inte är Rättvisemärkt). Den är gjort av PET-plast, som är ganska snäll mot miljön. Mjölkförpackningen är märkt med en tvåa, så sambon slipper väl också undan, speciellt eftersom det är en extra miljövänlig plast - EcoLean - baserad till stora delar av kalciumkarbonat som lätt bryts ner och är energisnål att framställa! Ny förpackning är på gång, så jag får hålla ögonen på kossemjölken. Min stora last med chokladglass är märkt med en femma i triangeln. Den är inte bland de farligaste plasterna heller. Så jag tror att jag inte tänker skuldbelägga mig alltför mycket för dessa minusen i köket. Istället fortsätter jag förbättra världen på andra sätt!

Vilka plaster vi ska undvika

På TheGreenGuide.com finns en lista på plaster som vi ska undvika. Siffran avser den som brukar finnas i botten på förpackningarna och oftast i en triangel:

#3 Polyvinyl Chloride (PVC) commonly contains di-2-ehtylhexyl phthalate (DEHP), an endocrine disruptor and probable human carcinogen, as a softener.

#6 Polystyrene (PS) may leach styrene, a possible endocrine disruptor and human carcinogen, into water and food.

#7 Polycarbonate contains the hormone disruptor bisphenol-A.


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: