Dagens planetista-gärning: Klimatvänligt och ekologiskt till kvällsmiddagen

Idag provade vi Quorn (en svamp som är betydligt snålare på koldioxidfronten än kött). Det är ett vegetariskt alternativ till kyckling. , Det blev Quorn-"bitar" som fick sällskap av pastan nedan. De frusna quorn-bitarna micrade jag och de smakade som ett mellanting mellan kyckling och fläskkotlett. Det blev lite torrt med bara grönsaker till, men kanske jag skulle micrat dem lite mindre. Jag föredrog nog quorn-"köttbullarna" som dock var ganska välkryddade (buljongsmak) och som jag hade till couscous.

Jag hittade quorn på ICA och änglamarks fusilli på coop. Pastan smakade som pasta gör, varken bättre eller sämre än icke-ekologisk. Jag tror att en sås hade lyft måltiden ganska mycket...

På e-health finns massor med tips för att äta klimatsmart - pasta är till exempel bättre än ris på grund av metanutsläppen från risfälten. Gå in och läs själv: Kost - Ät klimatsmart!

Inga kommentarer: