FNs Principles for Responsible Investment

I mars 2006 klubbades FNs Principles for Responsible Investment (PRI) igenom. Syftet med dessa principer är att investment-bolag ska öka sitt ansvarstagande inom tre områden: miljömässigt, socialt och företagsmässigt. På detta sätt vill FN komma påt problemen med företag som sysslar med brott mot mänskliga rättigheter, korruption, miljöförstörelse och tveksamma arbetsförhållanden.

Bolagen som skriver på, förbinder sig att arbeta för en mer ansvarsfull investeringsprocess. Många stora fondbolag och pensionsförvaltare världen över har redan skrivit på, som exempelvis Folksam och Banco. Tanken är att bolagen tillsammans ska kunna inverka på företagen de väljer att köpa aktier, både genom att utesluta dem som inte sköter sig, men även genom att uppmuntra dessa till förbättring.

Det finns många som är kritiska mot etiska fonder. På Morningstar finns en artikel som tycker att Bancos dyra och underpresterande fonder är oetiska mot köparna, och att det mer handlar om politik och etik när exempelvis alkohol utesluts. Jag håller med om en hel del, visst kan jag tycka att om man dricker alkohol, så är det hyckleri att säga att alkohol-företag är oetiska. Jag tycker också att KPA slår sig väldigt hårt på bröstet i förhållande till vad de uppnår... och snart borde få skrämselhicka. Men ändå! Att med pengarnas makt styra företag till rimliga löner, utan slavarbete och till att ta miljöansvar... det är vad jag hoppas förlängningen blir av att allt fler investment-bolag ansluter sig till FNs PRI.

Vill du veta vilka fondbolag som anslutit sig? Kolla listan: Principles for Responsible Investment Signatories. Nu ska jag sätta mig ner och jämföra listan mot fondbolagen jag har köppt fonder av sen tidigare... för jag är investeringskolan här på klotet till trots, inte helt färdig än. Framförallt väntar jag på att Nordnet ska flytta min fonder hos Länsförsäkringar.

Inga kommentarer: