Kollektivtrafik

sustainablog hittade jag ett inlägg om de eldrivna citybilarna som ska tankas med solcellsel producerad på högusens tak. Det är MIT som har visioner om denna citybil som ska kunna tas i anslutning till buss och tunelbana för att komma den sista biten till jobbet, där bilen parkeras, eller ska jag säga packas... för bilen löser även de stora parkeringsproblemen genom att den kan köras ihop med sina tvillingar likt kundvagnarna utanför affärerna - tills någon anna behöver köra en liten tur.

En annan som gillar alternativa bilar, helst på spår är Benke. Och han har på Benkes Blogg en uträkning av hur många procent av kiliometrarna vi kör i varje län utgörs av kollektivtrafik. I Stockholm är det 20% och i Skåne är det bara 10%, men det är ändå bättre än i de flesta andra län - kolla hela listan. Benke för en intressant diskussion med Ljungberg i ett inlägg om 17.000-kronorsbilen som släpps till Indiens 300 miljoner medelklassinvånare nästa år. Utifrån diskussionen får vi reda på att hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer och i tätorterna är det ännu fler. Så en liten eldriven citybil hade kanske inte varit så dumt. Tänk om till exempel de tre av fyra korta resorna som görs med bil eller kolektivtrafik i Göteborg kunde köras med dessa soldrivna små farkoster istället. Om man nu inte cyklar istället och som i Köpenhamn har målsättningen att 50% ska ta cykeln till jobbet år 2015.

Inga kommentarer: