Ursäkter för att låta bli att hänga på "klotet 2007" för en bättre värld

Följande ursäkter för att inte bidra till en förbättring är tagna ur The Better World Handbook. Kanske kan du fungera som en tankenöt en stund. Själv har jag mest kört med nr 3 och nr 9, med lite nyanser av nr 4-7.

1. Det är sådan världen är helt enkelt.
- och om alla tänkte så hade vi inte haft kvinnlig rösträtt och USA hade fortfarande varit en Brittisk koloni (vilket ju inte nödvändigvis skulle vara fel...).

2. Det är knappast mitt fel och ansvar.
- men vems bil är det som orsakar smoggen, vems inköp håller igång det där oetiska företaget och vems bistra uppsyn är det som får folk att tro att det här är en otrevlig stad?

3. En enda person kan ändå inte göra någon skillnad.
- och ändå kan ditt brev till företaget vara det som får dem att ändra hela sin oetiska policy och ditt kryss i personalvalet kan få in rätt politiker som verkligen gör skillnad, eller så är det just dina ord som får någon att känna sig bättre idag i en jourtelefon för hjälpsökande.

4. Att skapa en bättre värld känns oöverkomligt.
- men kom ihåg att du bara ska skapa en bättre värld, inte en perfekt värld. Gör något som gör skillnad idag genom att t ex välja ur min top-10-lista. Jag vet att du kan. Det spelar ingen roll var du börjar, det viktiga är att du börjar. Och sen fortsätter.

5. Jag varken orkar eller hinner med sånt.
- vissa saker för att bidra till en bättre värld behöver du bara göra en gång, som att sätta upp en "ingen reklam"-skylt eller byta dina investerade pengar till en etisk fond; andra aktiviteter spar faktiskt tid, som att konsumera mindre och ha färre saker som ska städas, underhållas och letas upp.

6. Jag är ju inget helgon precis.
- nehej, inga moder Theresa eller Ghandi-gener för att ge upp det liv du har, men du kanske ändå kan göra en skillnad genom att utföra de handlingar som är funkar bäst ihop och har mest effekt på dit leverne.

7. Jag är inte så insatt.
- och inte många vill kasta sig in i något som vi inte har en susning om, men att ta det där första steget och skriva upp sig på någon mailing-lista (eller flöde från t ex denna lilla blogg), gå på ett medlemsmöte i din region hos en organisation som Rädda Barnen, eller ta till dig information genom media istället för att zappa eller bläddra förbi den där lite präktiga informationen och se på en doku-såpa istället.

8. Jag vet inte var jag skulle börja någonstans.
- men du har ju redan börjat, för du läser detta, så fortsätt antingen med något område som du redan gör något i, eller bit tag i något aktuellt och irriterande som du hört i media, eller följ mina handlingar under länken "utmaningen" där jag lägger upp en ny utmaning 2 gånger i månaden som du så har två veckor på dig att genomföra.

9. Lilla jag är ju inte någon aktivist direkt.
- så det är en tur att du kan vara dig själv och inte behöver bli någon som står på briggaderna och porträtteras som irrationel och radikal av medierna. Du kan förändra välden utan att ens gå hemifrån!

Inga kommentarer: