Vi måste ta hand om de unga kvinnorna i karriären

Samtidigt som andelen kvinnliga chefer mer än tredubblats de senaste 10 åren, har också andelen karriärskvinnor som gått in i väggen gjort det. Låt oss värna om de kvinnor som går in och skapar jämställdheten i toppen.

Tips till dem som chefar över karriärskvinnor:

1. Få ner övertidstimmarna (hur mycket de än gillar sitt arbete) och prioritera arbetsuppgifterna tillsammans (viktigtast/nödvändigt/ett-plus-om-utförda-uppdrag)! Samtidigt som kvinnorna arbetar för mycket hinner de inte med.

2. Ställ konkreta krav för när en uppgift är godkänd, beröm och uppmuntra till "good-enough" resultat! Samtidigt som kvinnorna vill leverera ett perfekt resultat undervärderar de sig själva.

3. Chefa med stil (tjej-stil)! Kvinnor vill ge och få feedback, veta att ni är överens och läget på en kvalitetsskala som ett resultat befinner sig. Uppmuntra till översikter och att släppa resultat utan att de är perfekta - det är detaljerna som tar tid.

4. Ställ upp på lösningar för att arbete-hem-ekvationen ska gå ihop! Det finns 6 gånger fler sjukskrivna kvinnor som inte fått ihop denna ekvation än de kvinnor som hållit sig fria från stressjukdomar.

5. Ha kontinuerliga trivselsamtal tillsammans och utarbeta mål i arbetet för att öka kvinnornas trivsel! Diskutera områden/tillfällen då en bristande kontroll/stress upplevs och vad som krävs för att förbättra läget.


Andra intressanta bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inte för att jag vill vara provokativ, men varför?

Vad är det för fel med att kvinnor blir försörjda av män? Varför är det så självklart att allt som fungerat utmärkt i tusentals år måste förändras nu plötsligt?

Bett R World sa...

Jag tycker inte det är fel...för de kvinnor som vill prioritera hemmet. Ett kommande inlägg om medfödda könsskillnader kommer att följa, där jag tycker att det inte är så självklart att kvinnor faktiskt vill prioritera arbetet. Dock tycker jag att chefsstilen har "amerikaniserats" och kanske passar män bättre än kvinnor, både där de ska vara chefer och som underställda. Och om man på enkla sätt kan underlätta en god hälsa - för vilken grupp det än är - så ser jag det som en viktig del av en god arbetsmiljö.