Post Christmas

En översyn av konsumtionshelgernas peak-performer - ”julafton” - ger en ganska nedslående bild mätt i miljöekvivalenter – mycket saker, prylar och grejer. Ett par guldkorn har dock letat sig fram till tomtens säck – en pyjamas av textil utan farliga kemikalier, min barndoms dockvagn som blev min tvååriga dotters favoritklapp och så en röd julduk från Individuell Människohjälp. Och eftersom jag själv sneglat efter en liknande duk till vårt nya bord som vuxit ur de gamla dukarna på längden, så blev det i alla fall en duk mindre konsumerad detta år och jag undgick konkurrensen med att ha två stycken juleröda dukar i mina ägor. I kategorin ”att skapa en bättre värld” kan väl också några av bokpresenterna hamna – ”Buddhism for dummies”, en trädgårdsbok Shocking Beaty med makalösa foton (som i alla fall kan göra vår tomt lite bättre och den räknas väl också till världen) och en handlingsbok för en bättre värld. För min del får köpefrossan stanna vid det här. Knappt har vi hunnit avsluta julrallyt innan mellandagsrean tar vid och många frenetiskt kastar sig i reans stormhav för att håva upp kap efter kap. Själv har jag sen några år tillbaka gett upp tanken på att göra en bra affär efter jul - inte alls p g a ett globalt resurssparande-tänk eller för en renare miljö, utan av ren självbefarelsedrift och för att hålla mitt sinne så rent som möljigt utan den massinvasion av köpgalningar som likt en jättearmé tar över affärsgalleriorna.

Inga kommentarer: