Shit! Det är jag som gör hål i ozonlagret!

Hit med Kyoto-protokollet så jag kan skriva på! Det är ju jag som gör hål i ozonlagret. Jag som hela tiden trott att det var "någon annan". Hur jag vet? Jo, jag läste The Better World Handbook och blev tvingad till ett utvecklingssamtal med mitt samvete som chef. Jag ombads peka ut den där "någon annan" som gör hålet i ozonlagret, som skor sig på de fattigas bekostnad och som orsakar hunger... och mitt pekfinger hade ingenstans att ta vägen. Och nu...nu sitter jag här i soffan och har skapat mig en blogg - ett litet altare till moder jord och alla hennes barn. När jag kollat in andras bloggar - de som skriver om dagens outfit, vardagshändelser eller önskelistor, så känner jag en blandning av lite avundsjuka och präktighet. Och känner mig nästan lite utanför. Jag saknar det där stänket av kreativitet och glamour. Jag vet inte riktigt vad som tagit åt mig. Jag identifierar mig inte med präktighet; arbetsnarkomani kanske, men inte präktighet. Jag har absolut aldrig kollat i spegeln och tänkt "se, där är en brunögd medellång aktivist av övermåttlig kvalitet - hon kommer att förändra jorden". Det känns som om någon lagt en förbannelse över mig. En förbannelse som tvingar mig till goda handlingar och som jag omöjligt kan häva. Men kanske är det bra. Moder jord applåderar och jag får fokus på annat, på andra. Kanske kan godhetens förbannelse släppa sitt hårda grepp om jag tillägnar hela 2007 i dess våld.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,
Jag skriver MiljöBloggAktuellt. Undrar om det finns nå´t sätt att nå dig?

Vänligen
Sven
sven.cahling@telia.com