Benin? Vad är det?

En analfabet som talar franska och tror på voodoo - så ser en typisk invånare ut i BENIN - ett av Afrikas fattigaste länder och som jag inte har något som helst minne av från mina geografilektioner under mellanstadiet.
Nu är jag byfadder där! Helt plötsligt har afrika kommit till mitt vardagsrum; jag har ett foto med oranga betonghus och några lekande barn - barn från min by i Benin. Det känns bra! Mina pengar gör mer nytta där än i min garderob i form av ännu en tröja. I de tolv familjehusen kan 120 barn få mat och husrum och en egen substitutmor. Dessutom finns här en skola som även tar emot läshungriga barn utanför byn. Och vad sägs om den sista byggnade - ett center där imponerande 12.000 människor kan få familjestöd, vård eller information om exempelvis hiv-spridning?! Och tursamt nog, så finns det två barnbyar till i Benin så att ännu fler barn, bland landets 6,4 miljoner invånare, får en värdig uppväxt.
Landet är självständigt sen 1960 efter att ha varit en fransk koloni i Västra Afrika. Bara var fjärde kvinna och varannan man kan läsa och landet är ett av de fattigaste på kontinenten. Landet är politiskt stabilt och en demokrati. Medellivslängden ligger runt 55 år, men givetvis döljer sig många döda barn i denna siffra. Jag berättade, så enkelt jag kunde, för min dotter att barnen på fotot inte har någon mamma, pappa eller pengar. När min sambo kom hem lyfte hon upp sina små tvååriga handflator och förklarade med förtvivlad röst "inga pengar - maat".

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: