Boktipset: Som om jag inte vore där

Med samma koncept som Liza Marklunds bok Gömda, har Slavenka Drakulic skrivit en biografisk bok utifrån en annan kvinnas berättelse direkt ur livet. Och livet, det är i krigsförbrytarnas boning då f.d. jugoslavien upplöstes som land. Boken heter Som om jag inte vore där (slut som pocket?) och beskriver hur vardagen i ett klassrum som ung och omtyckt lärarinna, snabbt flyter över i en sorts vardag tillsammans med andra kvinnor i ett fångläger. Där görs hon gravid av någon av sina förbrytare, och när hon släpps fri hamnar hon i Sverige, men det är för sent för abort. Läs en recension här.

Buddha som är Januari månads inspiratör på Klotet 2007 uppmuntrar oss att knyta an till alla i världen, inte bara dem som står oss närmast - och Jugoslavien var ett land alldeles nära oss med vackra semesterorter vid sina många stränder - och ändå hände detta för ett ögonblick sen i historien.

Som om jag inte vore där - är en bok som alla borde läsa för grymheterna i nazisternas fångläger har upprepat sig och som jag använt i min research för boken jag skriver om ondska - den får fyra klot av fem.


Betyg:

Inga kommentarer: