Boktipset: Peace is Every Step

Om varje steg vi gör är ett steg av glädje och fred, så är vi fred. Ta ett barn i handen och sätt dig mitt på den gröna ängen och fundera kring gräset runt omkring er, hur blomman som växer bland gräset kommit till, och vem som kan se den blå himlen över er - att andas och le tillsammans, det är undervisning i fred. Fred är tillgängligt i varje ögonblick, varje andetag och varje steg.

När jag beställde boken Peace is every step visste jag inte vad jag skulle vänta mig av den buddhistiske filosofen - Thich Nhat Hanh - som upplevt kriget i sitt ursprungsland Vietnam. Hur uppnår man fred i världen? Hans svar är: genom att vara freden. Boken är på engelska, men ganska lättläst med sina små korta kapitel som med underbara metaforer långsamt leder oss från vår meditationsplats till något större - utan att behöva lämna rummet. Med mindfulness lär han oss mer en att skala en clementin och vara närvarande i nuet. Han visar oss hur vi i nuet kan uppleva hela världen. Det är inte alls en tung bok även om ämnet är det.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla som vill: bli mindre arga, ha fred, bli mer medkännande, veta mer om mindfulness eller bara bli lyckligare.


Betyg:

Om du istället vill läsa en bok översatt till svenska, så har jag hittat Vi är redan framme.

Thich Nhat Hanh:"Vårt sanna hem är detta ögonblick. Att leva i detta ögonblick är ett mirakel. Det är inte att gå på vatten som är det stora miraklet. Miraklet är att gå på den gröna jorden just i detta ögonblick."

Det finns även en kalender.

Inga kommentarer: