Min egna elektroniska paus

Det känns som att boota om sig själv efter att ha fastnat i en seg loop av slötittande på TV och överbloggande. Att avstå helt från TV och dator i en vecka kändes först tveksamt. Jag bestämde att bara avstå datorn, men insåg som tur var att jag bara skulle glo mer på dumburken istället. Full paus alltså.

Jag måste säga att det, inledande skepsis till trots, var ett väldigt lyckat påfund (inspirerat av förra veckans slow week). Trots att veckan känts slow, så har jag ändå hunnit med så mycket mer än jag brukar. Första dagen visste jag inte riktigt vad jag skulle ta mig till - men med lite ansträngning förbyttes rastlösheten mot en rad trevliga upplevelser. Fritiden fick en ny och trevlig rytm - avslappning balanserat med aktivitet. Det blev mer samvaro och mys, och ett par kvällar med tidigt sänggående. Kreativiteten sprudlade snabbt upp - förmodligen för att hjärnan tvingats tänka i nya banor för att komma på alternativa sysselsättningar. (Och några minuter fuskade jag med datorn för att jag inte förberett mig ordentligt. Och under ett helgbesök blev det t.o.m. en stund vid TVn.)

Det här ersätte TV- och datortid under min elektroniska paus:

  • Läsning: en bok om fred och så Mia Törnbloms Självkänsla nu!

  • Utrensning: 6 kg gamla skolpapper åkte i återvinningen och urväxta leksaker plockades bort.

  • Te-drickande: drack upp gamla tesorter och köpte nya rättvisemärkta under en raid i stan.

  • Lagning: några leksaker återupplivades.

  • Bad och meditation.

  • Lek med dottern.

  • Idé-sprutande: varför inte skriva en bok á la Bridget Jones om vardagens strapatser för att skapa en bättre värld? Och kan man inte sprida goda handlingar genom att bloggare lägger upp en kategori med samma namn, typ "världsbättring"?

  • Pysslande: ett teskrin och lite scrap-booking.

Veckan känns faktiskt som efter en avgiftningskur - jag har energi och en massa positiva känslor i kreativitetens efterdyningar och av allt jag hunnit med. Jag kommer definitivt att göra om det. Funderar på att ha en elektronisk paus varje måndag till tisdag!

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: