Min hemlighet!! Och snälla hjälp mig beta-testa!

Nu kan jag inte hålla på min hemlighet längre. I en månads tid har jag gått och ruvat på en idé jag fick när jag försökte hitta vad andra gjorde för att förbättra världen lite. Jag sökte på bloggportalen i en hel dag, men kom bara upp med några enstaka bloggare.

Så vad är idén då? Jag vill på ett enkelt sätt göra det möjligt för bloggare, som agerar, handlar, gör något, är aktiva och inte "bara" skriver om fakta eller har åsikter, att hitta till varandra. Jag vill förändra, och jag vill hitta de andra som också vill det.

Min hittills hemliga idé går ut på följande:

  1. Skapa en blogg som är en samlingssida så att bloggare kan hitta till varandra och se vad andra gör för att förbättra världen.
  2. Rörelsen som blir resultatet av alla bloggares handlingar kallar jag "cyber planetista" och fokus ligger på en bättre miljö. Det ska vara enkelt att vara med! Så enkelt att man knappt kan låta bli. Det enda som behövs är en etikett på blogg-inläggen man skriver "cyber planetista - agerar".
  3. ...nej, det var inte mer...jag förstår inte att det tog en månad att komma fram till slutkonceptet...


Ordet "planetista" fick jag från Marias blogg när hon utlyste en liten tävling:

"[...] och så tycker jag att vi alla ska fundera på ett nytt ord som ska förklara den typen av människa som börjar anamma rörelsen som växer fram just nu om köpstopp, miljötänk och livskvalitet. Inte fashionista utan en...?"


Snälla maila mig:

Nu behöver jag lite hjälp att testa "cyber planetista" i praktiken innan jag lanserar hela bloggen. Är du intresserad av att ha synpunkter på bloggens layout och text, eller vill du lägga upp några inlägg med etiketten cyber planetista - agerar, så maila mig eller lägg en kommentar nedan.

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få så att lanseringen av bloggen blir bra! (Jag hör av mig till dig inom en vecka, har några justeringar kvar att göra först.)





Här är världsbättrarna jag lyckades hitta den dagen jag desperat sökte:
  • Maria mailar ICA och föreslår skogsplantering istället för gosehundar i utbyte mot sin bonuscheck.

  • Mikey ringer media som är på plats när eleverna på dotterns skol i Tensta gör en Reclaim the School-protest mot politikernas nedläggningshot.

  • Hampus har en fin idé om hur tillgänglig tid, kompetens eller resurs kan verka i ömsesidig fördel när man hjälper.

  • Nästan personvalda Lena Klevenås i miljöpartiet om Nollsvält och Zero Hunger.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kanonbra idé!

Men Yin och Yang loggan är nog inte så bra. Många vill säkert ha en bättre miljö, men delar kanske inte filosofin som tecknet står för.

Anonym sa...

Sitter här å tänker... blir lite avundsjuk att inte jag får vara på listan. :(

Frågade senast i går när jag var i en butik, om de kunde ta hem ekologiska matvaror. Denna gången gällde det ekologiska nudlar.

Så det så! ;-)

MulleMarcus sa...

Fin idé! Tyckte loggan var fin, bra färgsättning. Men jag vågar nog inte uttala mig om betydelsen av Yin och Yang. Om m

MulleMarcus sa...

forts..

Om man/jag ska kunna tycka något mer så behöver du nog visa en beta-version av bloggen.
mullemarcus snabela gmail.com går det bra att mejla mig på.

Och även om miljön kanske är ditt stora intresse är det viktigt att komma ihåg att det finns människor som _agerar_ inom andra områden. Intressant är t.ex. SIDAs arbete med fattigdomsbekämpning genom miljöförbättringar.
Det gäller att inte stänga ute någon genom att trycka för mycket på det egna intresset.

Hamnade för övrigt här av en slump. (via ettklickförskogen och miljösms) Har ingen blogg själv, men börjar bli lite sugen på att skaffa en. Kul att se att det finns människor som gör viktiga saker!

Ann-Christin sa...

Kul idé! Jag försöker väl inte rädda världen varje dag men ibland händer det (för att parafrasera en känd reklamslogan...)

Sara sa...

Hej! Har precis hittat din blogg. Det är en bra idé du har. Jag ser inte riktigt bilden (av loggan alltså!), vet inte om det blivit något fel. Följer lanseringen med stort intresse.

Bett R World sa...

Jag var lite orolig när jag loggade på att ingen skulle vara intresserad, men så såg jag 6 kommentarer. Jättekul! Hela loggan syns inte...vet inte vad det blev för fel, men tänkte att den fick symbolisera det halvfärdiga projektet så länge - eller så var det lathet.
Jag kan avslöja att jag tänkt lansera ett till projekt (eftersom jag fick en kommentar om miljöfokuset) "cyber humanista"... men en sak i taget. Inledningsvis ville jag bara ha en blogg, men jag tror att det kan vara bra att dela upp. Jag återkommer snart med bloggadressen till er som är intresserade, men vill inte posta den här förrän vi är nöjda.

Maria sa...

Jag blir så stolt och glad när jag ser att du skrivit om mig och jag blir förstås mer benägen att komma på fler saker att förbättra världen med!!
Bloggaren http://grontarskont.blogspot.com/ pratade om att köpa Al Gores film och ge den till folk och be dem skicka den vidare när man sett den. Som en slags Pay it forward.... det tyckte jag var en bra idé. Alla är väl inte intresserade av miljön men får de en film att kika på och ge vidare så kanske något vaknar.