Vad hittar du i en Världsbutik?

Jag besökte min andra Världsbutik för ett par veckor sedan, och såg att utbudet var lite olika mot den förra. Här hittade jag jättefina silversmycken från 69 kr för berlocken och upp till 169 kr för örhängena. Bokmärkena kostade 32 kr/st och var broderade av funktionshindrade.

Sven Cahling som skriver MiljöBloggAktuellt tog med sig barnen och skrev till mig:

"Besökte Ljusdals trevliga världsbutik (Solhuset) i måndags med barnen, som köpte fair trade mössa och vantar + skrivbok + G&B-choklad som födelsedagspresent till mamma. Därtill ett paket No Egg. "


- Din Ekologiska Guide - berättade om sina favoriter för mig:

"Den här utmaningen antar jag utan problem. Är det närmaste stammis på Världsbutiken numera. Brukar köpa ekologisk och rättvisemärkt choklad. Eguale mjölkchoklad eller Mascao. Köper också Eguale extra mörk, som tyvärr inte är ekologisk men väldigt god. Sen köper jag alltid deras ananas som är rättvisemärkt. Popcorn, fikon och kaffe är också sånt som brukar följa med hem ibland. För mig är det viktigt att vara rättvis emot alla. Både människor, djur och natur. Då är det bara ekologiska rättvisemärkt-produkter som gäller som framställts utan kemisk konstgödsel och bekämpningsmedel. Här kan du hitta min standard inköpslista på Världsbutiken."


Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Det är ju i sina här lägen som jag ångrar mitt köpstopp. Jag vill kunna lägga mina pengar "where my heart is" och t. ex stödkonsumera ekologiska och rättvisemärkta produkter.

Anonym sa...

Nu har jag inte hängt med riktigt på ditt köpstopp, men kaffe dricker du väl och choklad äter vi ju alla i bland. En film utan popcorn blir ju inge bra heller.

Själv konsumerar jag väldigt lite, istället lägger jag mer pengar på det jag köper, typ lite dyrare ekologiska varor.

Om du har köpstopp, vad lever du på då? :-)