Miljövänlig rengöring och diskning

Ett av årets mål här på Klotet 2007 är ju att hitta miljövänliga rengöringsprodukter. Min strategi är att prova tvättnötter (ska finnas på Morot och Annat, Malmö) för att tvätta kläderna, Ecover diskmedel, tillverka egna rengöringsprodukter till toa och fönster, samt köpa svanmärkt till golvrengöringen och diskmaskinen (Skona eller COOP/Änglamark). För närvarande har vi ett rätt så bra lager av gamla rengöringsprodukter hemma - våra två badrum har till exempel var sin omgång av allt. Men nu har jag en plan i alla fall.

Följande ska du tänka på när du köper rengöringsprodukter:

  1. BIOLOGISKT NEDBRYTBART - det ska stå på produkten.
  2. VEGETABILISK OLJA som d-limonene and tallbarsolja.
  3. INTE EDTA ELLER NTA.
  4. INTE FOSFATER (max 0.5%)
  5. INTE KLORIN.
  6. LÅGA VOC-KONCENTRATIONER (max 10% vid utspädning) av t ex benzen, toluen, xylen and trichloroethan, dvs lättflyktiga organiska föreningar .


Läs mer:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra förslag!

Men behöver man mer kemikalier/rengöringsmedel än Grönsåpa, Vinäger, Ättiksprit, Citronsyra, Ekologiskt disk och tvättmedel? Häxans kopparputs kan också vara bra i några fall, men knappast miljövänlig.

Gå inte på reklamen!

Till cykeln använder jag avfettningsmedel vilket är ett måste ibland, när kedja och kugghjul behöver rengöras. Men jag återvinner avfettningsmedlet. Låter det stå i en burk med lock tills smutsen sjunker till botten, sen häller man över vätskan på flaskan igen.

Bett R World sa...

Tack för Grönsåpan! Den har jag missat. Recept på egna rengöringsprodukter kommer. Jag testade Ättikssprit i vår äckliga toa en dag, för det hade skapats några permanenta avlagringar, och det funkade bättre än klorin. Helt vitt!