Att bara vara...

Egentligen är jag en listberoende människa. Jag skriver många listor, i kalendern, på kylen, på datorn, och jag älskar känslan av att bocka av. Men helt ärligt så är det ju ett sätt att mäta sig själv i prestationer istället för personlighet. Och när dagen är slut, och en massa listrader är kvar, så känns det inte lika bra längre. Därför, sen en vecka tillbaka skriver jag inte upp dagens att göra-listor, utan det står bara dagens personlighet. Igår stod det "trädgårdsmästtarinna" och jag köpte små plantor och planterade lite i trädgården. Det är ett skönt sätt att bara vara på. Och när dagen är slut, så har jag hunnit med det jag hunnit med, istället för att listan har kvar 5 ostrukna punkter med plantor som jag också hade tänkt sätta. Jag har klarat dagens mål och varit i trädgården. Det räcker. Jag är nöjd. Jag kan vara trädgårdsmästarinna om några dagar igen.

Här är lite inspiration om du också bara vill vara:

  • Idag är jag en Mysslöare.
  • Idag är jag en Trädgårdsmästarinna.
  • Idag är jag en Kock.
  • Idag är jag en Tokromantiker.
  • Idag är jag en Besökare.
  • Idag är jag en Kulig Mamma.
  • Idag är jag en Partyprinsessa.
  • Idag är jag en Scrapdrottning.


Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

”Men jösses! Du kan ju inte "bara vara"!!?! Har du inga intressen eller aktiviteter som du kan ägna dig åt?? Gå med i någon kvällskurs eller börja med yoga eller träna arobics. Men för sjutton människa SITT inte BARA, utan GÖÖÖR något!!!! Är det så du vill dina bar ska vara också??? Sysslolösa? Hur ska du kunna utvecklas då? Skicka dem på rytmgymnastik eller ishockey eller andra aktiviteter som de hinner med på helgerna då de ändå är lediga från skolan. Men för allt i världen låt dem BARA inte VARA och springa omkring och leka, du har ju ett ansvar för deras liv!”

Det här vara inte riktat till dig, utan bara en uppfattning jag har om vilken uppfattning folk i allmänhet har om ”att bara vara”. Puh!

Har jag rätt eller fel? Halvfel går också bra. ;)

Bett R World sa...

Jag tror du har fel. I dagens stressiga curlingfamiljer görs för mycket. Och kanske vi pratar om olika saker. Jag menar att "bara vara i nuet" och i det man GÖR, sen kan man göra massor men utan att tänka på hundra andra saker. Och jag menar att inte styra sin dag efter en måste-lista, utan istället njuta av det man gör när man ÄR i sin roll för dagen.

Ann-Christin sa...

Vilken bra idé! Jag är också listberoende och det härmåste jag testa! Återkommer med rapport!

Anonym sa...

Du skriver:"I dagens stressiga curlingfamiljer görs för mycket."

Det var det jag ville ha sagt, fast på mitt ironiska sätt. Folk gör för mycket i dag. De hinner inte tänka på nuet och det de gör för stunden. I huvudet planerar de redan nästa aktivitet.

Jag tror vi pratar om samma sak, fast att "bara vara" för mig är mer åt at ligga i hängmattan och läsa en bok, eller sitta på en sten vid havet och se vad fåglarna pysslar med. Att ta in livet runtomkring. Reflektera. Hitta meningen.