M som i Miljö och som i Moderaterna

Jag är lite trött på alla punkteringsåsikter på moderaternas miljöpolitik. Många verkar glömma att partiet har gått (låt oss ta det på den 7-gradiga betygsskalan som är på förslag) från betyg 1 "jag skriver av mina EU-kompisars arbeten" till i min bedömning betyg 5 "låt oss gå i ledningen av miljöarbetet, så kan andra ta efter" på bara några månader sedan valet.

Måhända att Reinfeldt ser frågande ut när biffar och kor tas upp i koldioxidutsläppens diskussioner, men hallå... ge honom en chans att plugga upp sitt betyg i miljökunskap lite till. Med denna framfart, så kommer han inom några månader ha koll på även detta.

Jag vet inte om det är en moderat kupp, där svt:s lokaler målats blå och där samma miljödiskussioner visas i repriser, men om inte denna paranoida tanke är sann, så är miljön ett av de mest diskuterade ämnena just nu... eller så råkar jag bara zappa förbi i dessa ögoblick när miljön är uppe i riksdagens debatter.

Så kan vi inte vara lite mer positiva? Lite mer nöjda? Kanske ha ett litet grönblått party hemma för att fira att miljön hamnat i hetluften? Precis som jag själv läser bloggaren Rasmus mellan raderna på DNs något sarkastiska artikel om moderaternas vilja till mer miljöpolitik och skriver om det i inlägget Förnuft, känsla, klimat.

När Reinfeldt säger:
"Det räcker inte om alla svenskar ställer bilen och börjar cykla, om samtidigt alla i Kina ställer cykeln och köper bil."
Så säger artikelförfattaren "drastiskt". Jag säger "så är det ju".

När Reinfeldt säger:
"Jag ska sitta ner med kvinnor i välfärden, på skolor och i sjukvården, och prata om hur de upplever den svenska välfärden. "
Så säger artikelförfattaren "nya charmoffensiven". Jag säger "på tiden". Kanske kunde Fredrik liksom folkpartiets gamla partiledare Maria Leissner, passa på och praoa där lite också.


Om du vill kan du läsa några andra av blogginläggen på artikeln - både positiva och negativa:


Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: