Jag vill också vara femanist!

Gringo-Zanyar skriver att han överger feminismen och numera vill bejaka, inte bara kvinnorna som när han kallade sig för feminist, utan även sig själv som man.

"Att jag måste bejaka min manlighet och älska bort självföraktet mot män. Att jag bara kan kämpa för jämlikhet ur ett manligt perspektiv. Därför är jag inte längre feminist. Jag är femanist."

Jag gillar det nya ordet: femanist. Jag vill också bejaka det manliga och det kvinnliga. Bejaka skillnaderna mellan könen. Jag ska också vara femanist... för jag utgår från att även kvinnor är välkomna, eftersom Zanyar klagade över utanförskapet som manliga feminister upplever.


Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

hejsan. det är så att jag undrar en sak om din syn på feminism! vi tar ett exempel: lotta blonderar håret, hon rakar sig under armarna,sprutat i restylane i läpparna + stoppat i lite kilon i pattarna och har precis satt i nya extencens. vad är det som säger att hon inte är feminist för det? jag trode att alla kvinnor va feminister. feminism handlar väl om gemställdehet och inte utseende fixxering. alla kvinnor är väl feministrar och vill t ex ha samma lön som män, ha samma förutsättningar och ha samma rätt i sammhället som män, men vaddå kan jag inte raka mig under armarna för det? jag dömmer inte dig, jag vet inte vem du är men jag undrar vad är det som säger att om jag vill raka mig under armen varför kan jag inte bara få göaa det. att man sminkar sig och klär sig fint, det gör man väl för sin egen skulle, eller?? och klart som fan att man vill vara fin för sin pojkvänn, lika som att dom vill vara fina för oss. det verkar som att "dagens feminister" är folk som hatar, hatar men, tjeter som vill raka sig under armarna, vill vara vackra och trivas med sig själva. vaddå har man dåligt självförtronde omm man vill sminka sig för en utgång eller vaddå???Det verkar som att ordet feminist i dagenssamhälle inte handlar om just jämställdehet utan bara rent ut av HAT!!! MVH Linnea, Nathalie & Elina...

Bett R World sa...

Jag tycker att feminism inte bör handla om utseende och armhålerakningar så länge kvinnor väljer själva hur de vill se ut i ansiktet och under armarna. Min ståndpunkt är att män och kvinnor är olika - till utseende, till hormonuppsättning och även till viss del i hjärnans funktionalitet - och därmed skiljer även de värderingar kvinnor och män har. Min kritik mot feminismen av idag riktar sig mot att män och kvinnor "är lika" och det håller jag inte med om, även om det ska finnas förutsättningar för att män och kvinnor ska kunna chefa, vara politiker och beslutsfattare i samhället. Jag tror att så länge feminister hävdar likheter mellan könen framförallt annat, så stampar vi vatten. Först när vi ser skillnaderna i könens värderingar så kan vi skapa strukturer som passar båda könen och skapa jämställdhet på arbetsmarknaden.

Anonym sa...

Tyvärr flickor och pojkar.
Det finns bara EN FeMANist och det är självaste Herr Zanyar Adami.
Däremot kan ni andra och övriga vara er själva! Det går hur bra som helst. :-))

Puss puss.