Min nya lillasyster Najla i Afghanistan

Najla är tolv år yngre än jag och jag fick henne som lillasyster igår genom mitt sponsorskap i Woman-for-Woman. Jag hade hoppats att vi kunde brevväxla lite, att få höra hur hon lever där borta i Afghanistan. Men tyvärr är hon en av de 80 procent kvinnor som varken kan läsa eller skriva i landet. Förhoppningsvis kan någon ändå hjälpa till att få en del av hennes historia nedskriven till mig, för organisationen uppmanar till brevväxling.

Najla bor i ett hus. Det finns varken vatten eller el. Hon hämtar vattnet från naturens vattenbestånd. I frågeformuläret jag fått ser jag också att hon inte jobbar, för att hon saknar yrkeskunskap och utbildning, och för att hon inte får. Varför hon inte får jobba, står där inte. Jag vet att det kan vara riskfyllt att röra sig i detta instabila land. Dessutom finns det inte arbeten tillgängliga, säger hon.

Genom att delta i sin grupp som Woman-for-Woman anordnar, hoppas Najla få yrkeskunskaper för att kunna förbättra sin ekonomiska situation. Hon är också intresserad i att lära sig om sina egna rättigheter i samhället och världen.

Mitt sponsorskap hjälper henne ekonomiskt att komma på fötter. Sponsorskapet varar alltid i ett år. Det ska bli så spännande att följa hennes grupp i den information som skickas.


Läs mer:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint av dig. Borde finnas fler som dig tycker jag. ^^

Bett R World sa...

Tack! Din snälla kommentar värmde lite extra i aprilsommarvädret.