UFF nästa!

Vårrensning i garderoben. Precis som Köpstopps-Anki har jag rensat i min garderob och på hennes inlägg får du länkar till hur man gör. I min verklighetslösa fantasi har jag inbillat mig att det borde bli mer plats i garderoben nu när det gått hela tre månader utan ett enda klädinköp!

Så inte fallet! Och med en logiskt beräkning så inser jag ju att plaggen inte rimligen krymper eller minimeras i antal med tiden (om man bortser från dussinet strumpor som halverats och nu bara verkar finnas till antingen höger- eller vänsterfoten, bara att välja). Ett av mina mål för 2007 är ju att rensa bland mina ägodelar. Garderoben (-erna) verkade vara ett bra ställe att starta på. Och så här gick det:


  • 1-2 pappkassar blev enhälligt utröstat från min garderob i min alldeles egna Robinson-röstning.
  • För små kläder... som jag "snart" kommer i, hamnade på en i-väntan-hylla.
  • För stora kläder... fanns inte.
  • Topparna sorterade jag om i fyra högar: enfärgade kortärmade, enfärgade långärmade och speciella kortärmade (med brodyr) och speciella långärmade.
  • Kläderna på galgar sorterade jag - igen (jag vet inte vem som hänger in allt i oordning) - efter färg, så att jag snabbt hittar något som matchar.
  • Det blev lite mer plats, marginellt, men nu ska jag ju ta ner sommarkläderna från vinden, så den platsen fylls snabbt ut igen.

Slutsats: Jag behöver inte fylla på med fler kläder. För tillfället har jag det jag behöver av allt. Och efter att ha sorterat om kläderna efter färg, så hittar jag de snygga kombinationerna lättare... så det blev ett vårlyft även utan några klädköp. Det känns faktiskt inte ett dugg besvärligt att jag vill minimera shoppingen under året, utan nästan skönt att inte ständigt behöva vara på jakt på det där lilla guldkornet. Stilen har jag hittat - omlott, koftor med skärp, raka linjer i byxor och kjolar, och så förstås alla strykfria toppar - så några modeflugor känner jag inte heller behov av att följa. Mina favoritfärger är konstanta: mörkbrunt, vinrödlila-typ och så lite svart och vitt.


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: