Vem ska man hjälpa?

Exakt hur mycket bättre har ett barn det, som blivit vaccinerat och har tillgång till rent vatten, ifall modern genom en våldtäkt blivit ett offer i krig eller fadern blivit skjuten mitt framför ögonen? Och vad är viktigast – rösträtt för kvinnor eller tillgänglig hälsovård? Det är svårt att veta var man ska börja hjälpa och vilka hjälpinsatser som gör mest nytta.

För att mäta en god ekologisk handling kan vi räkna i kg koldioxid, kg avfall, kWh miljövänlig el osv. En god human handling kan också räknas - i antal vaccinationer, dödsfall i hiv/aids, stupade i krig, antal brunnar eller utdelade matransoner, men förbättringen för en enskild individ är svårare att mäta. Här är några utgångspunkter jag själv väljer utifrån när jag är en cyber humanista:

  • Hjälpa eller självhjälpa? Jag tror på hjälp till självhjälp med aktiva, snarare än passiva mottagare av min hjälp, t ex med microkrediter.
  • Tidigt eller värst? Jag tror på förebyggande åtgärder, istället för att sätta plåster på såren, t ex genom SOS-barnbyar ge barn en trygghet och utbildning istället för att rädda barnen som redan hamnat på gatan – helt enkelt för att jag tror att det är enklare att hjälpa i början av ledet. I motsats kan man resonera att barnen på gatan som hamnat i kriminella banor behöver hjälpen mer.
  • Nära eller fjärran? Jag vill göra insatser som jämnar ut den ekonomiska rättvisan så mycket som möjligt, och alltså hamnar min hjälp i u-länderna snarare än till behövande i Sverige.
  • Barn, kvinnor eller alla?Jag tror att om man hjälper kvinnor, så finns det större chanser att de sprider ”sin lycka” vidare genom att hjälpa andra när de kan.
  • Hjälporganisationer eller medveten konsumtion? Hjälporganisationer känns mer kontrollerade än fair-trade. Men här vacklar jag och gör båda.


Jag är inte alls övertygad om att mina ställningstaganden ovan är de rätta, och jag har ingen som helst avsikt att lägga över dem på andra. Tvärtom, ifrågasätt gärna och tänk i andra banor – då sprids hjälpen genom olika sätt istället för att all hjälp går genom ett fåtal kanaler och når bara en del. Brinner du för miljön, så lägg din energi där! Jag beundrar alla som hjälper, hur de än hjälper. Men för att orka hjälpa får du lova att komma ihåg att du bara är en enda person och omöjligt kan hjälpa alla! (Men du är i alla fall en person och du kan hjälpa.)

Inga kommentarer: