Kvinnor och män är lika... förutom 5-10 procent av hjärnan

Det stämmer inte att män är bättre än kvinnor på matte, men om man är kvinna och tror det, så blir det så att matteprovet resulterar i färre poäng.

Trots att kulturella skillnader i inställning och utbildning verkar mer betydande än könet, så skiljer ändå 5-10 procent av hjärnan åt mellan könen. En skillnad som förstås kan vara större mellan två individer av samma kön.

Ja, jag vet inte. Men om vi ska hårddra resultatet och överföra en motsvarande skillnad på 10 procent på våra händer istället, så gör ju det ändå ett helt finger i skillnad. Det borde väl ändå vara statistiskt signifikant som en skillnad mellan könen, även om forskaren inte vill få det att låta som det. Ska vi skämmas för att män och kvinnor är olika? Är det en trend att vi ska bevisas vara lika? Vad gör det om mitt kön orsakar att min hjärna skiljer sig i medel 5-10 procent från exempelvis Göran Perssons? Mig stör det inte, för enligt statistiken så tänker han mer på sex och har mer aggressiva tankar om sina forna kollegor.

Saker min hjärna tänker på: saxifraga, röd sockblomma, GI, stegräknare och nästa kopp te.


Läs mer:

Vad tror du? Tror du att män och kvinnor har lika eller olika hjärnor?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fast om man läser lite noggrannare i artikeln så är citatet du bygger din post på som följer:

"Enligt henne är det bara på några små begränsade områden som mäns och kvinnors hjärnor är olika, och skillnaderna är små: mellan fem och tio procent."

Jag tolkar det som fem till tio procent skillnad vad gäller några små områden, det vill säga antagligen under fem till tio procent totalt sett. Småsiffror hit och dit? Ja, kanske, men det är på såna små missförstånd man bygger myter.

Ann-Christin sa...

När jag var yngre var jag stenhård likartsfeminist men efter att jag fått barn är jag inte lika benhårt säker att vi är identiska. Jag tror dock inte på att skillnaderna är speciellt stora och Annica Dahlströms pseudovetenskapliga forskning har jag inte så mycket till övers för.

Bett R World sa...

Ja, David, jag kan se hur texten kan tolkas på två sätt. Jag hittade studien och det visar sig att egentligen så talar studien om skillnader i egenskaper/förmågor och inte konkreta skillnader i hjärnan eller hjärnceller. Så hela parallellen faller egentligen redan i artikelns förenkling och omskrivning till "hjärnan".

Studien finns att läsa i sin helhet:
http://bama.ua.edu/~sprentic/672%20Hyde%202005.pdf

Och jag ville kolla vad som gällde, så detta lyckades jag förhoppningsvis tolka:

I studien kan man bl.a. läsa att:
78% av de jämförda egenskaperna anses ha mindre könsskillnader, 15% moderata, och 8% större.

Tolkningsfrågan är då om det är bland alla egenskaperna eller bara de större som skillnaden "på ett finger" finns.

Det är mycket siffror i studien, men för egenskaperna med små könsskillnaderna, så överlappar egenskaperna mellan könen ungefär 9 av 10 delar på en normalfördelning, dvs totalt 10 procent ligger bättre eller sämre till på den mätta egenskapen beroende på kön. Vad jag kan förstå av detta så innebär det att för exempelvis egenskapen självkänsla (som är en av egenskaperna med mindre skillnad)så är 55% av pojkarna (och 50% av flickorna) mer självsäkra än genomsnittsflickan. Just självkänslan ligger i övre mitten bland de smärre skillnaderna som ju trots allt är merparten, men snittet på skillnader torde ju i alla fall bli över 5% totalt då.

Utgångspunkten i artikeln i DN är att män och kvinnor är lika, men studien visar att vi är mer lika än olika... fast inte lika...

Bett R World sa...

Eftersom jag satt så länge med mitt svarsinlägg till David och kollade upp siffrorna mer, så hann en kommentar till in.
Jag har själv aldrig varit likartsfeminist. Innan jag läste psykologi, så tänkte jag egentlien inte på skillnader. Det enda jag noterade var att under gymnasiet, så fann mina klasskompisar det för självklart att fråga mig om språkgrejor, men när vi hade datorkunskap, så tog det några månader innan de övertygades om att jag kunde befrågas även där.

På psykologin så läste jag ju sen om könsskillnaderna, som var ungefär de som nämns i studien. Så jag tycker att män och kvinnor är olika, till viss del, men kanske spelar hormoner större roll än hjärnans fysiologi - i alla fall kan testosteronet förklara de största skillnaderna studien hittar: sextankar, ilska och även fysisk styrka.