Mail från miljöpartiet

Lagom till påsk fick jag ett mail, om miljöpartiets superinitiativ till ny hemsida, som ju träffsäkert prickade rätt i tid på min utmaning om koldioxidbantning... men jag är en flitigare bloggare än mailläsare, så här kommer det veckan efter istället. På sidan kan ni bl.a. läsa om vilka viner som får ett rött märke (flyg, lastbil) och vilka som får det klimatvänliga gröna märket (bil,båt). Och glöm inte vetenskapsmagasinet ikväll 21.30, också om koldioxidbantning!

Hej!

jag har sett att du skriver om klimatfrågor på nätet och tänkte att du kanske är intresserad av nyheter i den frågan.
Idag lägger Miljöpartiet upp en hemsida där vi listar hur olika livsmedel fraktas till Sverige,
www.rattattveta.nu.

På hemsidan kommer vi regelbundet att lägga ut listor över vilka transportmedel som används och vilken klimatpåverkan det har. Så här lagom till påsk har vi valt att presentera listor över lammprodukter, röda viner som passar till lamm, och påskblommor.

Vi har alla rätt att veta hur varor transporteras och rätt att göra medvetna klimatval. I butikerna ges vi information om vilket land en produkt kommer från, men inte hur den har fraktats till butiken, vilket är en väsentlig information ur klimatsynpunkt. Många av de livsmedel som kommer från Europa fraktas med lastbil, även om frakt med tåg eller fartyg hade varit möjligt och inneburit mycket lägre klimatutsläpp.

Miljöpartiet vill att alla transporter ska vara så miljövänliga som möjligt och att det ska vara enkelt att vara miljövänlig. Man ska inte behöva vara transportexpert bara för att man vill värna om framtiden när man handlar mat. Därför måste det finnas politiska beslut som gör att de mest miljövänliga transporterna också är de billigaste, exempelvis en internationell klimatavgift och kilometerskatt på lastbilar. I väntan på sådana beslut behövs en märkning av livsmedel.

Jag hoppas att du kan nämna hemsidan i bloggen och kanske lägga upp en länk så att fler människor kan läsa om transporternas klimatpåverkan och hur olika livsmedel fraktas för att komma till Sverige. Jag planerar att göra nya utskick när listan uppdateras - om du inte vill ha dessa, skicka bara en rad till mig.

Ha en trevlig påsk


Gunnar Lind
Politisk sekreterare (mp)

Inga kommentarer: