Fonder och aktier - etiska eller miljövänliga

Min faster och några grannar gick samman och lät bygga det första vindkraftverket jag själv sett någon gång på 80-talet när Micheal Jackson fortfarande var svart. Nu ska en person född i min systers österrikiska hemstad, Graz, bygga den största vindkraftsparken i världen: det är Schwarzenegger som åter gör en satsning på miljön.

Förra våren, innan jag blev ett med denna blogg, köpte jag aktier i Vostok Nafta (ni vet Bildts optioner). Eftersom de investerar i olja (men främst gas - är det bättre eller sämre?) är det några av aktierna jag tänker göra mig av med. Men främsta anledningen är faktiskt att de har säte i Bermuda som ett skattebefriat privat aktiebolag. Det är nästan så jag skäms att jag fortfarande inte kommit så långt att jag sålt aktierna...

Läs mer:

  • Affärsvärlden - om investeringar i den gröna vågen.
  • Lunkens blogg - förnyelsebar energi med 2 fondtips och länkar till bl. a. ovan artikel.

Inga kommentarer: