En bättre värld - april

April har varit en riktig tveksamhetsmånad. Är det länt att blogga om saker som man kan läsa i tidningar och se på TV? Klimatdebatten har riktigt tagit fart i medierna - Klimatsmart på TV4, Vetenskapsmagasinet och alla tidningar skriver något nästan dagligen. Därför har jag i princip bara publicerat redan skrivna inlägg som jag haft som reserv när en sådan här motiveringsnedgång kommer. Men det har inte hindrat mig att få saker gjorda i den bättre världens namn.

Under april har jag genomfört följande handlingar inom de sju grundpelarna för en bättre värld:


Ekonomisk rättvisa



  • Lagt tidningen från SOS-barnbyar och camino-magasinet på fikabordet på jobbet.
  • Stöttat rättviseveckorna på ICA genom att köpa chokladkakorna de tog in... men jag väntar fortfarande på Divine, för eguale saknar det där lilla extra!
  • Handlat mer te i en Världsbutik. Allt te jag dricker nu är antingen eko-reko. Och det lägger till en extra dimension av njutning av denna dryck jag inte kan klara mig utan genom dagarna.
  • Sålt av mina fonder som har Exxon Mobil som stor investeringspost.
Fullständig fred
  • Börjat läsa Två sorters drömmar - kvinnoliv i mellanöstern. Jag rekommenderar verkligen boken för att få en insikt i muslimers vardag och för att öka toleransen genom en mer rättvis bild än den konflikterna på nyheterna ger. Nyheterna visar krig och kaos - det är inte vardagen för de flesta muslimerna. Deras vardag ser mer ut som våra vanliga dagar.
  • Försöker inlemma buddhismen mer i mitt liv och har läst om en del av Peace is every step.


Ekologisk bevaring

  • Efter tre månader utan något klädinköp gick mina tights sönder. Jag kan inte ha min omlottklänning utan tights! Det blev tre nya par... från ICA!
  • Köpt änglamarks tvål, schampo och våtservetter till min lilla tvååring.
  • Månadens guldkorn var besöket på Morot och Annat (Drottningtorget i Malmö) - en helekologisk affär med allt mellan himmel och jord, bl.a. köpte jag Ecovers diskmedel och tvättnötter till tvättmaskinen.
  • Bytt ut vad vi tvättar och städar med.
  • Köpt pussel, lego och bok på Tradera.
  • Kollat upp vattentunna till trädgården.

Djup demokrati



  • Besvarat folkpartiets enkäter.

Social rättvisa




  • Lagt Läkare utan gränsers tidskrift på jobbet.

Frivillig enkelhet

  • Inte haft mina elektroniska pauser - jag saknar dem!
  • Försökt uppskatta det jag har mer och ta hand om det med glädje.

Levande gemenskap

  • Frågat om fler vill köpa the Better World Handbook och shoppingguiden i släkten.


Fler räddar världen

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ett kul och enkelt sätt att påminna vänner och bekanta att tänka och handla klimatvänligt är att skaffa en egen @KlimatSmart.se epost adress.

Det är helt gratis.

Gå in på www.klimatsmart.se/epost.html

Bett R World sa...

Ja, det var en bra idé!