Utmaningen v. 19-20: Våga störa någon

I tidskriften PS! läste jag några tankar av Emma Hamberg , ni vet - hon som strök Fröken Sverige-tävlingen när hon var chefredaktör på Veckorevyn. Och hon vill att vi vågar göra rätt saker. Så här säger hon om vår feghet att lägga sig i.

"Vi måste bli störigare. Jag tror det är bristen på störningar som får
oss svenskar att kallas kalla. Vi är inte kalla, vi är bara så in i märgen
rädda för att störa."

Med störa, menar hon att lägga sig i, att hjälpa till oefterfrågat, att undra varför någon egentligen ser så ledsen ut. Alltså som goda gärningar - men istället goda störningar. Nästa gång du tänker "jag kanske borde hjälpa...", "jag kanske borde fråga henne...", "jag kanske borde handla något åt min gamla granne...", "jag kanske..." - "Ja! Bra idé! Gör det!".

Våga göra rätt sak, våga fråga om någon behöver hjälp och ta inte ett första tveksamt nej som svar. Säg "Du ser ut att behöva lite hjälp. Här. Låt mig hjälpa dig med det idag. Det är min dubbelveckas utmaning, så du gör faktiskt mig en tjänst genom att låta mig hjälpa dig!"

Lägg en kommentar eller maila mig om att du är tar dig an utmaningen, så lägger jag upp dig på listan med de utmanade!

Inga kommentarer: