Utmaningen v. 20-22: Ge blod

Är du redan blodgivare? Det tar tio minuter i en behaglig stol att lämna blod och sen bjuds du på en fika och järntabletter. Dessa tio minuterna kan rädda livet på en kvinna i en svår förlossning.

För er som bor i Göteborgs län, Skåne, Stockholmsområdet, Västerbotten, Uppsala, Örebro län eller Östergötland kör dessutom blodbussen runt och gör det riktigt enkelt för dig om du arbetar nära en av hållplatserna. Arbetar du på en stor arbetsplats i någon av dessa län? Då kan du kanske lobba för en ny hållplats till nästa år genom att prata med din arbetsgivare och få med andra anställda. 100 intresserade personer krävs för att blodbussen ska stanna på ett nytt ställe.

Som kvinna får du lämna blod 3 gånger om året och som man ytterligare en gång. Du får ett brev när det är dags och ibland skickas SMS ut i krislägen.

Vill du rädda liv? Att ge blod är ett billigt sätt att bättra på din karma.

Läs mer:

Det var ett tag sedan denna blogg fick en ny utmanare. Lägg en kommentar eller maila mig om du är tar dig an utmaningen, så lägger jag upp dig på listan med de utmanade!

1 kommentar:

Ann-Christin sa...

Riktigt bra utmaning!
Jag har alltid tagit förgivet att jag inte kan ge blod men nu skall jag gå till en blodcentral och kolla upp hur läget verkligen ligger. Detsamma gäller maken som är allergiker.