Mail till vår integrationsminister

Idag mailade jag till vår integrationsminister. En äkta cyber humanista-handling. Jag lade fram ett önskemål. Kanske hon lyssnar, förhoppningsvis talar hon. Min önskning bestod nämligen i att uppdatera språkbruket. Att säga "nysvensk" och "första generationens svensk" istället för "första och andra generationens invandrare". För som jag skrivit tidigare, är inte personer födda i Sverige mer svenskar än utländska? Och varför i all världen ska de i så fall ha ett epitet som utgår från att de inte är svenskar? Och som dessutom utgår från deras föräldrar? Tänk dig själv om din ena förälder flyttade från Småland till Sörmland och du blev kallad andra generationens Smålänning, trots att du kanske bara satt din fot i vackra Småland någon vecka om året på besök hos dina morföräldrar. Trots att din andra förälder faktiskt var från Sörmland. Du är Smålänning. Och du kanske knappt begriper dig på småländskan - vad säger de egentligen? Det spelar ingen roll att du inte kan prata småländska. Det är så det är. Det räcker att en förälder är utlandsfödd för att man ska definieras som andra generationens Smålänning, eller invandrare... Tycker du det är tokigt, läs det småstilta nedan.

Läs mer:

Mitt mail till Nyamko inspirerades av min besökarstatistik. Var femte av de 20 populäraste sökningar på google som lett in på min blogg har haft med invandrar-frågor att göra. Och trots att väldigt få inlägg behandlat ämnet, så finns bloggen på top-50-listan av alla 2,7 miljoner träffar som "invandrare" ger. Så jag kände att jag fick göra skäl för det. Hoppas Nyamko också vill göra skäl för sig som integrationsminister och föregå med gott exempel. Tycker du att det är en god idé att förändra språket för att öka integrationstakten, så finns möjligheten för dig också att göra dig hörd:

Mediekontakt för Nyamko Sabuni
Malin Engstedt är Nyamko Sabunis pressekreterareMobil: 070-357 51 94
E-post:
malin.engstedt@integration.ministry.se

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så rätt så rätt! Jag kan inte heller förstå varför begreppet "andra generationens invandrare" överhuvudtaget finns. Dock tror jag att det lär dröja ett bra tag innan det försvinner från språket.. tyvärr.

Det vore intressant att höra vad hon tänker och tycker när hon läser ditt mail.

Bett R World sa...

Ännu har jag inte hört något från mitt mail till Nyamko, men jag återkommer så klart med svaret om hon gör det.

Anonym sa...

Skönt att fler tänker likadant! När jag får höra "andra generationensinvandrare" eller "svensk men invandarbakgrund" blir jag riktigt förolämpad. Jag förnekar inte på något sätt mina föräldrars ursprung men jag är född i Sverige och har inget med invandring att göra. När jag hör någon använda sig av de ovanämda uttrycken brukar jag rätta dem med "första generationens svensk", det är vad JAG är. Tack för att du uppmärksammar detta, vi måste lära folk att använda rätt uttryck!