Mitt betyg på vår röda Ford Focus flexifuel

Vi prickade rätt när vi i höstas valde vår röda Ford Focus Flexifuel. För trots en massa skriverier om etanol och hur det inte är så bra för att det är gjort på vin, höjer priset på tortillan i Mexiko när det är gjort på majs, eller kommer för långväga ifrån Brasilien, så har i alla fall bilen utnämnts till den miljövänligaste bilen - hänsyn tagen till bilens utsläpp OCH energin för produktion av bilen och distribution av bränslet. Gasbilar som körs på biogas är dock miljövänligare, men tankställen saknas om man bortser från västkusten. Så ska du köpa en miljöbil, så välj en gasdriven om du bor i västraSverige och en Ford Focus Flexifuel (gott om plats för hela familjen) eller Fiat Punto Bipower.

Är du inte bland de 15% nya bilägare som i år valt miljöbil, men funderar på att göra dem sällskap och få premien på 10.000 kronor, kan jag här ge mitt omdöme om Ford Focus flexifuel.

Vi har kört bilen enbart på etanol och inte haft några problem med att hitta tankställen. Priset som visserligen är lägre på etanol än bensin (som Ford Focus också kan köra på), höjs genom den ökade förbrukning på 35%. Det finns ingen anledning att välja en enbart bensindriven Ford Focus, eftersom den inte kostar så mycket mindre, samtidigt som du får 10.000 kronor i miljöbilspremie och en sänkt skatt. Och möjligheten att tanka bensin kvarstår ju, även om E85 idag gått ner i pris och bensinen upp, så att det inte lönar sig. Speciellt inte för miljön!

Från bränsle till bilkarossen. Bilen är mindre än Ford Mondeo, men det är fortfarande gott om plats och inlastningen är helt plan och spar på ryggar vid lyft. Personligen föredrar jag de något smalare och trevligt kupade sätena i Focus:en. I krocktest klarar sig bilen bra. Så köp mindre modell och spar bränsle och belastning på miljön. Om jag ska säga något minus, så är det den lite enklare designen som dock inte känns plastig som i vissa billigare märken. Och jag klarar mig lätt utan lull-lull om jag vet att jag betalar runt 75.000 kronor mindre än för andra bilmärken som erbjuder etanolbilar. Körningen är trevlig, kanske inte bäst, men inget att klaga på - pedalerna ger lagom motstånd, växlingen känns skön och den känns stabil på vägen. Så skulle jag köpa en miljöbil nu, så hade jag valt samma utan att tveka!



Läs mer:


Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant att läsa om andra tankar kring bilen. Har själv börjat driva en guide eller en site som ska samla ren fakta kring alla bilar som vi i Sverige kallar miljöbilar och hittade din blogg i jakt på information. Kommer nog besöka dig oftare då du verkar blogga om mycket om miljö och miljöbilar.