Elektronisk paus

TV-tittandets tid och kostnad
I snitt ser en amerikan 4,5 timmar på TV varje dag. I ett test så innebar en timmes mer TV-tittande i veckan att man köpte saker för $200 mer om året genom påverkan av reklamen. Jag vet faktiskt inte hur mycket jag ser, men det blir en del. För min del så är det inte de eventuella extra pengarna som lockar genom mindre reklaminverkan. Mina TV- och datorfriadagar njuter jag istället av att inte känna mig stressad av alla måsten.

Mindfulness istället för måsten
De enklaste göromålen blir trevliga och jag börjar förstå hur till och med städning kan bli njutbart när man är i nuet, helt enligt den buddhistiska andan. När sambon tog lillan till farmor så passade jag på att stänga både TVn och datorn.

Surdegar, clutter, bortglömt och bad
Först får jag stanna upp och fundera över vad jag ska ta mig till all denna nyvunna tid. Det blev lite lagning - två böcker behövdes limmas efter dotterns nyfikna rivande, och ett par hängslebyxor från Tradera fick knapparna justerade för att passa. Sen kom jag på Ankis tips om att välja ut ett ställe och ägna mig åt lite cluttering-tackling - det blev ovanför badrumshyllan och tog två minuter och gav flera timmars av lättnad... i badkaret dit jag tog med mig några gamla tidskrifter som jag ville läsa klart för att ge vidare. Så skönt med en kopp ekologisk te!




Dessutom kom jag på (när jag gick igenom rum för rum för att se vad jag skulle sysselsätta mig med) att jag skulle ha tagit ut min frösådd ur kylen tidigare i veckan. På bilden nedan ser du min favorit till de små fröna. Visserligen av helplast, men robust och återanvändningsbar (köpt på Plantagen). Krukorna sitter ihop om sex stycken och kan lätt lyftas ur drivhuset om bara några ska in i kylen eller ut i solen. Det är som en liten äggkartong, men med fördelen att de inte blir mjuka i höljet efter hand som man odlar.





Läs mer:

  • SavingAdvice.com - om hur du minskar ditt TV-tittande och hur du kan använda tiden till att bli rik istället. Själv föredrar jag att använda den till att befria mig från stressen över alla måsten, som man kan ta itu med på ett lugnt sätt.

Inga kommentarer: