Bett R World som skeptiker: Etanol - hur bra bränsle är det?

Undrar du om myterna kring etanol som bränsle? Klotet tittar närmare på ett par av dem.


Myt 1: Framställningen av etanol orsakar så mycket koldioxidutsläpp att bensin är lika miljövänligt - falskt.

Brasilien gör etanol av sockerrör och USA av majs. Etanol som framställs av rörsocker minskar växthusgasen med 90% jämfört med bensin, medan majs bara minskar den med 10-20%, eftersom odlingen bl.a. kräver bekämpningsmedel framställd av olja. En klimatmärkning på bränslen skulle hjälpa konsumten att se var ej-förnyelsebara resurser har använts till att köra traktorn eller bekämpningsmedel. Ceullolosa skulle minska växthusgaserna som avges under produktionen, jämfört med majs, som gör effekten ganska liten. Till fördel för etanol jämfört med bensin, är att när den förbränns, bildas inte cancerframkallande ämnen (förutom vid starten då man ska undvika inandning även vid etanolbilens avgasrör där akrylamid bildats).


Myt 2: Matpriserna ökar till följd av den ökade etanolförbrukningen - sannt (för majs).

Framöver siktar man in sig på att göra etanol från cellulosa istället för stärkelse, som driver upp matpriserna. I Mexiko har priset på majs stigit med 50% och i USA ökar köttpriserna eftersom fodermajsen nu konkurrerar mot bränsleproduktionen. Och ett framtida problem skulle kunna vara att den ökade bevattningen konkurrerar med vattnet till djuren. Etanol kan också framställas av ris, sockerbetor, vete (grödor med stärkelse) eller ostrester som skulle bespara ostproducenterna kostnaden för att slänga ost och samtidigt utvinna foder i processen. Genom ny teknik kan man alltså utvinna etanol av otjänlig mat. Sockerrör kräver hälften av odlingsarealen jämfört med majs, mindre bekämpningsmedel och ger en betydligt högre vinst av koldioxidutsläpp i atmosfären, samtidigt som den inte tävlar mot djurfodret och tortillan. Även här innebär etanol från cellulosa ett plus.


Och etanol jämfört med biodiesel?

Etanol är att föredra framför biodiesel ur miljösynpunkt för privatbilisten, medan de dieseldrivna truckarna förstås bör välja biodiesel. Biodiesel som framställs ur växtoljor kräver dessutom mer åkerareal än etanol för att framställas.


Läs mer:


Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Johan Jansson sa...

Har precis upptäckt din blogg, intressant! Några småsaker (för att göra din blogg ännu bättre!):

En myt kan, per definition aldrig vara sann. Då är det en sanning.

Sant stavs med ett n (! ;)

Myt 2 är dock inte sann utan både en myt och en halvsanning. Flera forskare hävdar för det första att de stigande majspriserna inte berott på etanolen. De har berott främst på att priserna varit för låga innan (i ett historiskt perspektiv) så den nuvarande ökningen är en normalisering (vilket flera länder kommer att tjäna på framöver). För det andra så har flera allvarliga händelser inträffat under mätperioden (2005-2006, som är för kort för att kunna göra vettiga uttalanden egentligen) som fått stor påverkan på priset, som t ex för tidig frost, översvämningar, torka, orkaner, osv. Dessa fenomen kommer att bli vanligare framöver (tyvärr!) och därmed stiger matpriserna i vilket fall (även utan etanol). Se på vad som händer med potatispriser och pastapriser i Europa till hösten pga av det ogynnsamma vädret. Dels har dessutom priset på olja ökat ordentligt (vilket du säker känner till). Eftersom jordbruk och köttproduktion är extremt oljeberoende så är det klart att priserna på deras slutprodukter stiger. Oljepriset påverkar ju även etanolpriset till viss del genom dessa mellanliggande effekter. Det är alltså snarare (den sinande) oljan som driver upp matpriserna än etanolen.

Självklart håller jag med dig om att etanol bara är en övergångslösning, att vi behöver många olika energisystem på olika platser på jorden och att alla länder absolut inte skall satsa på etanol. Den bästa lösningen är dock att vi alla hjälps åt att minska vår konsumtion av... allt.