Utmaningen v.35-36: Återanvändning i trädgården

Det finns förnyelsebara resurser precis framför näsan på dig om du är en av alla lyckliga med egen trädgård. Dubbelveckans utmaning består i att installera ett eller båda av följande alternativ:

1. Regnvattentunna

2. Kompost

Regnvatten
Regnvattnet är en återkommande gåva, som få av oss utnyttjar. Lillan gillar att vattna. Direkt från kranen. Här är ett kort från maj där jordgubbarna får en dos av vatten som i onödan gått igenom reningsverket med de kemikalier och energiåtgång som krävs för att rena vattnet. Ett alternativ för att jorden inte ska torka ut är att anlägga en våtbädd med dammduk i botten. Jag har under hela våren frågat i byggvaruhus om hur man monterar en regnvattentunna till sina stuprör utan att riskera översvämning, men inte fått något svar. Men med The Garden Watersaver så ska vattnet från stuprören rinna vidare till vattentunnan, och rinna igenom stupröret när tunnan är fylld. Det ska fungera på runda stuprör också. På Fritidsgrossisten hitar jag äntligen lite accessoarer till en regntunna - förutom ett startset finns också kran och genomföringsplugg. Sen är det är viktigt med lock (eller nät) - dels för skydd mot löv och barndrunkning, dels för att mygg gillar stillastående vatten. Bestäm om du vill ha en kopplng till vattenslang, kran eller om du nöjer dig med att doppa ner vattenkannan. Själv funderar jag på att koppla tunnan till självbevattning - Gardena har en pump. Har du tips om vad jag ska köpa? Lägg en kommentar är du snäll. Läs mer om regnvattentunnor...

Gräs
Köp en kompost-behållare eller två och lägg i gräset du klipper (om du inte lämnar kvar det på gräsmattan som gödning. På våren kan du mulla ner din kompost bland potatisland och blommor för en gödning som ska räcka säsongen ut. Du kan också blanda en del kompost med fem delar planteringsjord i krukorna när du planterar om. Läs mer...

Löv och smågrenar
Att elda fuktigt trädgårdsmaterial är skadligt för både miljön och hälsa, i många kommuner är det förbjudet. Lägg i komposten eller som frostskydd kring rosor och känsliga växter.

Barr
Rododendron som gillar sur jord, kan du förse med ett tjockt lager tallbarr varje höst.


Vad mer kan du göra för din trädgård:

Och lite tröst till dig som bara har en balkong:

Lägg en kommentar eller maila mig om du tar dig an utmaningen, så lägger jag upp dig på listan med de utmanade!

Andra intressanta bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! jag hade ingen aning om att det fanns så mycket grejjer till vattentunnor. Nu kom jag lätt undan den här perioden, då vi redan vattnar med regnvatten och komposterar. Dock låter vi bara våra vattentunnor rinna över när det blir översvämmning, men eftersom vi har en 7 stycken så räcker vattnet ändå.

Bett R World sa...

7 stycken tunnor är imponerande! Vi vill ha vår intill huset och jag vågar inte bara låta den rinna över där och orsaka fuktskador.

Doppar du bara en vattenkanna ner i tunnan eller hur sköter du bevattningen?

Anonym sa...

Tack för länken till Nyfikenvital!

Jag tyckte det var bra blogg du hade och gav den en länk härifrån från oss:
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1263

Tyckte den kunde passa i din artikeln.

Vänliga hälsningar
Hans

Bett R World sa...

Tack Hans!
Jag gillar Nyfikenvital och områdena ni skriver om.