The Better World Handbook - Topp 10

I boken som är anledningen till att jag startade den här bloggen, finns en topp-tio-lista - handlingar du kan utföra med största inverkan på världen. Vill du altså påverka världen så mycket som möjligt, så är det här du ska börja. Jag listar punkterna nedan och skriver vad jag själv gjort hittills.



1. Handla produkter från ansvarsfulla företag.

Detta har jag blivit ganska bra på. Det viktigaste tycker jag är att köpa rättvisemärkt choklad, kaffe, te och bananer - helst ekologiska också - eftersom bönderna utnyttjas och dessutom förbjudna bekämpningsmedel används. Ibland väljer jag närodlade tomater istället för dyra ekologiska, och de krav-märkta avocado-priserna köper jag inte riktigt eftersom avocado inte är så besprutade som andra frukter och grönsaker. Sen kollar jag i The Better World Shopping Guide innan jag köper dyra sällanköpsvaror - som en laptop. Vill du påverka världen med dina inköp, så rekommenderar jag verkligen guiden.

2. Kör en koldioxidsnål bil, eller byt ut mot tåg och buss.

Eftersom jag läste boken samtidigt som vi letade efter ny bil, så ändrade vi oss från en bensindriven passat till en etanol-Ford.

3. Minska köttmängden.

Jag har aldrig varit en storätare när det gäller kött, men ökade mängden för att äta enligt GI-metoden. Fast det går ju lika bra med bönor! Regelbundna storkok alltså.

4. Investera pengarna etiskt.

En mycket viktig punkt! Påverka med dina pengar. Jag har gjort mig av med oljefonder, speciellt dem som jag hittat innehav av Exxon-Mobil. H&M fick bra betyg i sitt etiska arbete, så dem har jag optioner i. Jag ska satsa lite i någon grön fond också. Bank-pengarna har jag i Länsförsäkringar Bank, som inte slår Eko-banken, men i alla fall inte suger ut för att maximera vinsterna eftersom den ägs av medlemmarna.

4. Bil medlem i en välgörenhetsorganisation.

Jag stöttar nu varje månad Woman-for-Woman, SOS-barnbyar, GreenPeace, ECPAT och Läkare utan gränser. Det är förunderligt så mycket pengar man får över när man begränsar sina klädinköp till bara det man behöver!

5. Spara på energi och vatten.

Lågenergilampor, snål-duschar och kranar, tvätt och disk på låga temperaturer. Regnvattentunna på gång och funderingar på solfångare för att värma badvattnet - jag är en stor-bading.

6. Köp mindre.

Jag har begränsat mig kraftigt på klädinköp och inredningsprylar.

7. Arbeta mindre.

Jag arbetar på ett läkemedelsföretag, men funderar på att byta karriär och arbeta som coach och författare. Arbetar du på ett företag som tar ansvar för miljön, sina medarbetare och globalt etiska aspekter. Dilemmat inom läkemedelsindustrin är tillgång till medicin i tredje världen. Vilket ju också Läkare utan gränser som jag stöttar varje månad, har kritiserat. Något som många inte förstår när de vill att patent begränsas är den enorma kostnad det innebär att forska fram ett läkemedel - Sveriges succémedicin Losec kostade 15 miljarder. Intäkterna har betalat forskningen många gånger om, men sen finns det andra projekt som drivs i åratal och sen får läggas ner på grund av biverkningarna eller bättre konkurrenter - miljardkostnader utan några intäkter alls. På varje lyckat projekt går det många som får avbrytas och succéerna måste betala även forskning på dessa. Patenten är tisbegränsade och innebär att kopior inte får tillverkas och säljas billigt av bolag som inte bekostat den dyra forskningen.

8. Se mindre på TV.

Försöker med elektronisk paus och skippa TV och dator... men det är så lätt att bara sätta sig där...en liten, liten stund...som blev en lång.

9. Delta i frivilligt hjälparbete.

Här brister jag på energi...

10. Lär känna dina grannar.

Lite granngemenskap blir det de två gånger om året föreningen har ogräsrensning i området. Vi vaktar även huset när grannarna är borta och tvärtom. Lite blommor och frukt byts också och vi blev spontaninbjudna på äppelkaka förra veckan. Ett önskemål är att byta barnpassning också och kanske göra gemensam dagislämning.

5 kommentarer:

Underbara framtid! sa...

Jag köper de 9 första punkterna rakt av och ska se över dem för att själv förbättra mig.

Men punkt "10. Lär känna dina grannar.". Hur tänker dem där? :S

Hur mycket lägger du varje månad i pengar på välgörenhetsorganisationer? Om man ska välja en organisation att börja med, vilken tycker du då man ska börja med?

Bett R World sa...

Du har så bra frågor.
Punkt 10: I stora drag handlar det om värderingar och de personer vi blir här i världen - stärkta band till familj ökar ett meningsfullt liv med mer kärlek och personlig utveckling, vilket bäddar för en ökad solidaritet vidare ut i världen. Tid åt nära motverkar också tiden vi lägger på konsumtion och på att överarbeta. Den minskar vårt individualistiska tänkande och saktar ner farten.
(Jag fick slå upp det i boken, för det är ju inte helt självklart hur världen blir bättre när vi umgås med grannarna, men jag köper även denna punkt även om effekten kanske inte går att kryssa av på samma sätt som med de övriga punktern.)

Min välgörenhet: SOS-Byfadder 200 kr/månad, Läkare utan gränser 150 kr/månad, Woman-for-Woman 250 kr/månad, GreenPeace 50 kr/månad, ECPAT 350 kr/år. Plus att jag sätter in 2000 kr på en depå i avanza för varje nyfödd kusin till min dotter för att barnen ska kunna få ett fadderbarn i födelsedagspresent när de blir äldre. Det är ju ganska ambitiöst men ju mer jag läser på, desto mer skiftar mina värderingar och donationerna motsvarar kanske mitt tidigare klädkonto. Här beskriver jag varför jag valt dessa: http://tredjeklotet.blogspot.com/2007/08/mina-donationer.html

Och här funderar jag på frågor man kan ställa sig för att bestämma hur man vill hjälpa:
http://tredjeklotet.blogspot.com/2007/03/vem-ska-man-hjlpa.html

Med microlån behöver man ju inte ens skänka pengar utan det räcker man kan låna ut dem ett tag.

Om jag bara skulle välja en organisation, så blev det nog Läkare utan gränser (det var den jag började med och jag tror fortfarande deras insatser gör mycket stor skillnad för väldigt många människor över hela världen). Men det viktiga är att själv tänka på vem man brinner för att hjälpa - sjuka, fattiga, barn, kvinnor, i Sverige, långt bort eller kanske en miljöorganisation?

Underbara framtid! sa...

Tack för ditt uttömmande svar, och tack för att du är en förebild för mig.

Anonym sa...

arbetar du på ett läkemedelsföretag eller projektledare inom IT?

Bett R World sa...

...Som IT-projektledare på ett företag med läkemedelsinriktning.