Dagens planetista-gärning: Fruktsallad


Gillar du lite gambling? Vad sägs om att leka rysk roulette med dina "5 om dagen"? Genom att äta frukt och grönsaker som odlats utanför EU, skjuter du dig själv i foten en gång varannan dag med den där tionde frukten som innehåller bekämpningsvärden över det tillåtna!

Om du väljer att köpa dem som inte fraktats så långt (inom EU), så minskar du riskerna till var 50:e frukt eller grönsak. Inget svenskodlat har överskridit värdena, men det innebär inte att bekämpningsrester saknas. Om du inte vill spela rysk roulette i fruktdisken så väljer du förstås ekologiskt odlat, som enligt Livsmedelsverkets prover varken innehåller bekämpningsmedel över eller någonstans under gränsvärdena - helt giftfria alltså.

Nu brukar jag gå ut i trädgården varje dag och plocka ner tre stycken små, men goda, äpplen från vårt behändigt låga äppelträd. Jag hackar dem och blandar i KRAV-russin, hasselnötter och KRAV-kanel. Sen toppar jag med turkisk youghurt som jag hittat i mejeridisken - tyvärr i plastburk, men den fulländar verket och tillför lite mer protein. Ibland äter jag denna fruktsallad två gånger varje dag och några gånger får ICAs ekologiska apelsiner göra äpplena sällskap. Ett eget äppelträd är definitivt något att satsa på om du vill äta hälsosammare, eftersom äpplen är en av de mest giftbesprutade frukterna du kan hitta i affären!


Läs mer:

Inga kommentarer: