Dagens planetista-gärning: Plommon-räddningen

Vårt plommonträd har bara fått en handfull plommon tidigare år, så när det i år fått lite fler plommon visste jag inte vad jag skulle ta mig till. Jag gillar varken plommonmarmelad eller bakverk med plommon, så vad göra? Innan jag fick fantasin igång och tummarna loss så har de flesta plommonen redan blivit fallfrukt.

Några räddade jag i alla fall när jag provade på att göra tjeckisk fruktknödel (sista bilden), en riktig kalori-bomb (likt kroppkakor) som vi åt med smält smör, vispad grädde, florsocker och vallmofrön. I frysen ligge fler plommon som väntar på att bli knödel i höst.


På bloggen Pixislim hittade jag en chutney på plommon och äpplen och i DN en hetare variant på plommonchutney som jag provar nästa år om trädgudarna tillåter en riklig skörd även då:

Blanda detta i en kastrull och koka i en timme:
1 kg plommon - urkärnade
1 stor gul lök - grovt hackad
1 dl vinäger
2 dl socker
1 tsk salt
1 kanelstång
10 kryddnejlikor
1 msk gult senapsfrö
ev 3 stjärnanis

Tillsätt en het krydda innan allt hälls över på rena glasburkar där chutneyn kan hålla 1 månad i kylen:
½-1 tsk sambal oelek eller finhackad röd chili efter smak.

Jag ska göra en liten skördebok framöver med recept som passar vår trädgård frukter och bär, för tidigare år har så mycket gått till spillo för att vi inte vet vad vi ska ta oss till.

Inga kommentarer: