Reser du med tåg eller flyg i jobbet?

Jag väljer tåget framför flyget när jag reser i Sverige. Ibland reser jag i jobbet och ibland privat, men även om det tar lite längre tid, så får jag ro att sitta på samma plats och läsa eller jobba på min laptop (tåget har speciella vagnar). Det stör mig inte att sitta på tåget istället för på kontoret de där två timmarna extra. Med flyget blir det en massa väntetid och byten, eftersom flygplatserna ligger utanför centrum. Ingen chans till ro. Nedan restid och en miljökalkyl från SJ.

Tåg Malmö-Stockholm: 4 timmar 30 minuter och 0 kg koldioxidutsläpp.

Flyg Malmö-Stockholm: 1 timme och 190 kg koldioxidutsläpp.

Tiden är ju kortare, men så får du lägga på taxi- eller bussturen som dessutom ytterligare lägger på koldioxiden!

Flygbuss Malmö-Sturup: 40 minuter
Flygbuss Arlanda-Stockholm: 40 minuter
Flygbuss Bromma-Stockholm: 20 minuter
Koldioxidutsläppet från bussresan är knappt 0,5 kg för varje mil.
Väntetid: +ca 1 timme

Att spara en halv till en timme med alla bytena är ingen vinst för min del. Jag sitter hellre still en stund extra, och med benen sträckta, i de bredare tågsätena. Och det hade jag gjort även utan miljötänket.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 kommentarer:

Underbara framtid! sa...

När man får det såhär svart på vitt är det ju inget snack längre. Tåget regerar!

Själv var jag ute och flög i somras, men jag klimatkompenserade för det och det kändes genast mycket bättre. Vad anser du om klimatkompensation?

Bett R World sa...

Själv är jag lite skeptiskt till att köp av utsläppsrätter verkligen fungerar. Jag har länge tänkt söka efter någon rapport som undersöker effekten - minskar företagen verkligen sina utsläpp av koldioxid ju fler utsläppsrätter som köps? Om jag skulle kompensera flygresan, så hade jag nog valt att göra det på en sajt med trädplantering istället. Det är enklare att följa upp om ett träd har planterats än att mäta utsläppen av koldioxid i alla fabriksskorstenar.

Bett R World sa...

Jo, och så en sak till. Att lägga utsläppskompensationen på det lilla det kostar extra att välja miljömärkt el, tror jag inverkar mer!

Underbara framtid! sa...

Miljömärkt el har jag redan, så klart :)

Bett R World sa...

Utmärkt! Flera som oss och energin blir allt grönare (och billigare), så att även industrin till slut slår till!