Utmaningen v.33-34 : Minska din vattenförbrukning!

Denna utmaningen blir lite av dubbelmoral för min del. Den går ut på att spara på vattnet i ditt hushåll... och jag själv drar mig inte för långa bad titt som tätt, och ibland så långa att extra varmvattenpåfyllning krävs! En del annat kan man dock spara på ändå, och utan känslan av att behöva försaka något.


  1. Vattensnåla duschhuvuden.

  2. Vattensnåla kranstrilar (eller kranar med två lägen där kranhandtaget måste hållas uppåt utan att släppas om man vill ösa på - funkar utmärkt hos oss).

  3. Toalett med två spollägen, för mindre och kraftigare spolning. Om du inte känner för att byta ut en toastol denna dubbelveckan, så kan du lägga i en tegelsten eller plastbehållare med vatten så går det åt mindre vatten under varje spolning.

  4. Kanske du också köper in en eller två regnvattentunnor till din trädgård.
  5. Sluta spola rent disken innan du stopper den i diskmaskinen.

Tipsen ovan sparar på vattnet, vilket även kortare duschar ju gör. Däremot sparar du inget vatten på att tvätta i lägre temperatur. Vatten är en förnyelsebar resurs. Att ändra sina vattenrutiner görs för att spara på kemikalier som krävs i reningsverken för att rengöra ditt vatten, eller för att spara på energin som krävs för att värma upp vattnet i ditt hus. Tänk därför igenom vilken temperatur du behöver på det vatten som rinner ut genom kranar och rör till tvättmaskin och diskmaskin. Andra delar av världen får inte mer vatten för att vi sparar vårt i Sverige. Vill du alltså spara på uppvärmningsenergin är här ytterligare några tips:

  1. Sänk disktemperaturen - vi kör på 50 grader utan att renheten påverkas, det tar bara längre tid för disken att torka. Lucas tipsar om att ställa timer och köra nattetid då vi inte importerar el från kolkraft, vilket gäller speciellt vintertid.

  2. Sänk tvättemperaturen - förutom lakan och underkläder som bör köras på 60 grader för att få död på kvalster med mera, så kan du prova med att tvätta i 40 grader eller till och med 30 grader. Det är dock möjligt att du måste byta ut ditt tvättmedel, för alla klarar inte de svåra fläckarna vid dessa låga temperaturer (något jag själv märkt efter ett tag med 30 grader), men det går ju alltid att köra några smutsade tvättar på högre gradantal. Skona klarar sig bra i Ica-kurirens test (2003), men bäst är Hemköps Vår Egna vittvätt. Ett tips är att varva tvättmedel eftersom de är bra på att tvätta rent olika fläckar.

  3. Duscha i svalare temperatur.

  4. Tvätta händerna i kallvatten (till ovanvåningen här hemma tar det en halv evighet innan varmvattnet rinner till och sen står det i rören och blir kallt till ingen nytta för en liten skvätt handsköljning).

Observera att du inte utan vidare kan sänka värmen på din varmvattenberedare hur som helst. För att undvika legionella måste beredarens vatten vara minst 60 grader.


Läs mer:


Lägg en kommentar eller maila mig om du tar dig an utmaningen, så lägger jag upp dig på listan med de utmanade!

Andra intressanta bloggar om: , ,

6 kommentarer:

Lucas Carlsson sa...

Jag antar utmaningen. Jag är liksom dig en badnjutare, det är så skönt med ett varmt bad efter en lång promenad med hunden i snålblåsten. Men nu känns det långt till kylan så jag lovar att inte bada mer än två gånger i månaden resten av året.

Snålspolane munstycken har jag redan och jag använder 50 graders programmet på diskmaskinen, men använder dessutom den inbyggda timern så att diskmaskinen går igång efter midnatt då elförbrukningen i nätet är lägre (och behovet av importerad smutsig kolkraft är mindre).

Kallare duschar låter inte som en höjdare, men jag lovar att stänga av vattnet under schamponeringen, det borde ju göra lite skillnad.

Bett R World sa...

Tack för tipset om elförbrukning nattetid! Jag uppdaterar inlägget med tipset och lägger upp dig på listan av utmanade.

Johan Jansson sa...

Ok, jag antar också utmaningen.

Har också funderat mycket på detta kring vatten (främst då mineralvatten på flaska).

En annan fundering rör diskning. Jag uppmanar alla att testa att inte skölja av disken innan den sätts in i maskinen. Därmed sparas en stor mängd "försköljvatten" som ofta är helt onödigt. Maskinerna idag har ganska högt tryck vilket gör att diken blir ren i alla fall.

Sedan så gäller det ju att vara snål med vatten på jobbet också. Jag ser väldigt många på mitt jobb som bara dricker halva kaffekoppen och slår ut resten (blivit kallt?) och sedan tar en ny... Vad skall man säga? Drick kaffet fort, medan det är varmt... och snacka mindre? Vad tror du om det? Om alla gör på detta viset i Sverige så innebär det ju både att en hel del vatten går ut, för att inte tala om kaffe (rättvisemärkt förstås!).

Bett R World sa...

Vatten på flaska är absolut ett av de onödigaste "livsmedlen" och jag undviker i det längsta både vatten och läsk.

Här hemma sköljer vi aldrig disken innan den hamnar i diskmaskinen och även om maten hinner torka in innan disken körs, så blir disken alltid ren. Det är ett bra tips och jag uppdaterar utmaningen.

Konsekevensen av att vi slänger kaffe och annan mat är något av en ny insikt för mig sedan jag startade bloggen. Kanske inte så mycket för vattenmängden i kaffet, men för energin (och bekämpningsmedlet) det tar att producera kaffebönan och skeppa den till Sverige och köra ut den till våra hem och företag. "Tänk på barnen i Afrika" har blivit "Tänk på bönderna som gått där i fältet, och tänk på koldioxiden."

Välkommen till gänget av de utmanade.

Ann-Christin sa...

Jag skall satsa på snålspolande munstycken efter nyår. Vår dush börjar gå sönder men jag hoppas att den håller året ut - eller ännu hellre tills den kommande våtrumsrenoveringen i vår brf om ca två år.

Bett R World sa...

I hyres- och bostadsrätter borde föreningen satsa på information och såna här produkter som sparar på vattnet. Kostnaden borde ju besparas genom minskad vattenförbrukning.