Jag funderar över vad som fick mig att börja köpa ekologiskt

Tre av fyra personer som handla på coop vill köpa ekologiskt (och gör det kanske också ibland), men tillsammans köper vi bara tre procent ekologiska livsmedel enligt samma undersökning. Varför blir det så lite? Om samtliga varor i korgen hos dem som vill köpa krav-märkt också skulle vara det, borde potentialen alltså kunna hamna på en försäljning av 75% eko-varor och 25% o-eko.

För ett år sedan var det ren slump om något KRAV-märkt åkte med hem till skafferiet. Nu när jag ägnar mig åt en medvetn konsumtion, så har jag förvånat upptäckt att den gamla kanel-burken har ett grönt märke. Det var inget jag tänkte på när jag köpte den. Jag hade nog till och med kunnat vara den där "en av fyra" som inte vill köpa ekologiskt i coops undersökning. Bara för att. Jag hade inte tagit ställning.

Vad förändrades? Egentligen började det nog med Rättvisemärkt. Jag ville inte utnyttja dem som jobbar hela dagen i gassande sol och plockar kakaofrukterna till min choklad som jag sedan äter på en kvart. Och det mesta som är Rättvisemärkt är faktiskt också ekologiskt. Sen läste jag på. Och här är mina favoritanledningar till varför jag väljer ekologiskt:

  1. Mjölk och kött från betande eko-kor innehåller mer omega-3 och mindre trista fetter.
  2. Frukt och grönsaker utan en massa bekämpningsmedel kan jag betala lite mer för, speciellt russin från välbesprutade druvor.
  3. Det ekologiska jordbruket orsakar mindre utsläpp i naturen av bekämpningsmedel, och oftast även av växthusgaser.

Två hälso-skäl och ett miljöskäl. Sen har vi föstås djurvänsaspekten, men buddhist till trots, så ser jag bondgårdsdjuren mer som djur än vänner.

Nu köper jag inte bara kravmärkt, för det finns begränsningar. Nedan tittar jag närmare på dem. Vad hindrar de tre av fyra personerna att köpa mer än 3% ekologiskt?

Koll på utbud

Det första man måste titta på är förstås utbudet. Är det möjligt att bara köpa ekologiska produkter? Finns allt i ekologiska alternativ? Svaret är att det mesta går att hitta i ekologisk väg. Men eftersom kravmärkta varor inte får innehålla en massa tillsatser eller sötningsmedel, blir det besvärligt med sötsaker, lightprodukter och halvfabrikat. Om du väljer att handla i vanliga livsmedelskedjor som Coop eller ICA, vilka båda satsat på krav-märkt, så har de ändå inte gått hela vägen. Det är svårt att hitta ost och kött, även om något enstaka paket finns på coop. Bordsmargarin har jag inte hittat och valmöjligheterna i frukt- och grönt-disken är hyfsad om man nöjer sig med de vanligaste sorterna som äpple, banan och morötter. Bordsmargarin saknas och som snacks får man nöja sig med exempelvis solrosfrön. Däremot så finns goda möjligheter till att helt övergå till krav-märkta drycker. Man kan välja ekologisk mjölk, förstås, kaffe, te och några sorters juicer eller till och med cider. Det finns även flera butiker som bara säljer ekologiskt, som Morot & Annat i Malmö, och här hittar man öven olika brödsorter och flera alternativ av varje livsmedel.

Priset

Priset blir en allt mindre del av anledningen till varför vi inte väljer ekologiskt, tror jag i alla fall. Många varor, som kaffe och mjölk, kostar inte mycket mer. Däremot är det fortfarande en stor prisskillnad på kött och mer sällsynta frukter som avocado. Men för dig som vill börja handla ekologiskt, tycker jag att du ska börja med dryckerna och få in vanan att leta efter krav-märkningen när du handlar. Steg två - välj kravmärkt ris och pasta. Och därefter frukt och grönt. Sen kan du börja leta efter de mer udda produkterna som sylt, snacks och flingor.

Brist på argument och ställningstagande

Många av dem som kan tänka sig köpa ekologiskt, har nog inte riktigt funderat över varför de ska välja krav-märkt och när någon frågar dem så tänker de säkert - varför inte? Men fråga dig istället varför? Varför vill just du köpa ekologiskt - är det hälsan, för djurens skull, för att bekämpningsmedel inte ska komma ut i naturen? Låt svaret leda dig i affären.

Läs mer:
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

K sa...

Vi handlar det mesta på Gröna Konsum eftersom ICA hos oss är helt värdelösa när det gäller ekologiskt. Det jag saknar på Konsums kvitto är hur stor andel (antal) av varorna som är ekologiska. Just nu får man specificerat hur stor andel av beloppet som är ekologiskt, men det är inte alltid intressant. Ibland är det mer intressant att veta om de flesta varorna är ekologiska eller inte.
Vi började handla ekologiskt för ca 9 år sen, när jag hade varit på Vidarkliniken i Järna, efter en operation. Där serverades bara ekologisk/biodynamisk mat och det smakade underbart. Hela miljön är speciell med arkitekten och färgerna. Det har med åren växt till att försöka hitta ekologiska/rättvisemärkta textiler osv. Att förändra allt på en gång är inte lätt, men tar man det steg för steg så blir det ett naturligt tänkande tillslut.
Det är ju inte alltid möjligt att få en vara som är både ekologisk och rättvisemärkt. Mina tankar då är att om t.ex. tyget är ekologiskt så har bonden inte behövt använda kemikalier, men kanske fått jobba lite långa dagar. Man får försöka göra det bästa vid varje tillfälle. Ibland räcker ju inte pengarna till heller. Då är det lätt att få dåligt samvete, även om man gör mycket mer än genomsnittsbefolkningen i vanliga fall.
Jag blir i alla fall glad att fler och fler börja TÄNKA över vad dom handlar och på sikt blir det en bra värld för alla.

Trevlig helg!

Bett R World sa...

Jag visste inte att de specade på kvittot, men det är ju bra. Jag tycker inte att vi ska ha dåligt samvete för att inte alltid välja det rättaste. Det viktiga är att är på rätt väg i vårt liv och gör bättre efterhand som vi vet mer, har råd och orkar hålla koll på allt.

Ann-Christin sa...

Intressant inlägg! Jag frågar mig varför vi inte konsumerade lika medvetet innan. Nu har det ju blivit rutin tt välja eko &/eller rättvisemärkt.