Hälsovådliga ämnen i köket

Igår skrev jag om bisphenol-A, ett ämne som avges från nappflaskorna, speciellt när de blir lite slitna. Nästan alla flaskor som säljs i Sverige innehåller PVC och är därmed en risk. Efter lite sökande hittade jag en svensk web-butik som säljer flaskor i glas. Jag hittade även en web-butik som säljer bestick med metall längst fram så att barnet inte får i sig plast med varje tugga! Om någon vet var tallrikar i metall säljs, så lägg gärna en kommentar, för med porslin i min treårings hand hade vi minskat tallriksbeståndet med tre stycken per vecka (mycket kast med liten skål här i huset).

Men bisphenol-A finns tyvärr inte bara i nappflaskor, utan vi omges av det dagligen i kontakt med maten, elektronik och byggdelar i vårt hus:

"Bisphenol A-based polycarbonate is used as a plastic coating for
children's teeth to prevent cavities, as a coating in metal cans to prevent the
metal from contact with food contents, as the plastic in food containers,
refrigerator shelving, baby bottles, water bottles, returnable containers for
juice, milk and water, micro-wave ovenware and eating utensils."


Bisphenol A, som har jämförts med Epoxi, har en östrogen effekt och djurstudier visar på både risk för bröst- och prostatacancer. Kvinnor riskerar missfall, det påverkar immunförsvaret och kan kopplas till hyperaktivitet och övervikt. En studie drar slutsatsen att människor är mer känsliga än möss för bisphenol-A och det bådar inte gott med tanke på den negativa inverkan ämnet har på djurstudierna.

PS. Bisphenol-A avges från PVC-plast. Denna plast är märkt med en sjua inuti en trekant i botten på plastförpackningen, men om plastvaran inte är en förpackning, som nappflaskorna så saknas oftast märkningen och man får istället hålla utkik efter text som "PVC-free". DS.

1 kommentar:

Jan-Olov Wikhall sa...

Hej.

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig och diskutera dessa saker.

maila mig gärna på jan-olov (snabel-a)wikhall.com