Lönar det sig att protestera?

Känner du som jag att "vad kan lilla jag göra" för att förbättra företaget jag handlar ifrån? Ganska mycket faktiskt. Mest inverkan kan du förmodligen göra i butiken du är stamkund hos. Under året har jag bett Coop Nära att ta in änglamarks eko-russin, änglamarks ekoreko-te och Divines reko-choklad. De säljer nu eguales löste och chokladkakor, kanske inte för att jag frågade, utan för att coop haft en kampanj. Men russinen tog de genast in efter att jag frågade, så nu har de 6000 Sandby-borna möjlighet att köpa kravmärkta russin till sin frukost. Så bästa tipset blir - våga fråga!

Ett storföretag som tvingats lyssna på sina kunder är McDonalds. Man har övergått till muggar och förpackningar gjorda av papper, återvinning i restaurangerna, och har en uttalad miljöpolicy. Nu kan barnen dessutom få morötter och äpplen i sin Happy Meal och för till fället är skräp-leksakerna ersatta med läsvärda böcker istället. Företaget engagerar sig även socialt, som med Ronald McDonald-husen, och har nyligen sagt upp ett samarbete med ett städbolag som haft dåliga arbetsförhållanden. I år blev de utsedda till "Årets Mångfaldsbolag" och i september städade man Stockholms gator i ett projekt med Hål Sverige Rent och Tyresö IF. Så visst lönar det sig att säga ifrån. McDonalds har gått från bov till förebild på 15 år och inverkar nu på andra företag och samarbetspartners.

Läs mer:

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: