Flipp eller Flopp: Tvål och schampo

Som ett sätt att summera året, så lanserar jag "Flipp eller Flopp". Dessutom kan det bli en "Flipp-Flopp" för de ändringar jag gjort för en bättre värld, men som inte passat mig.

Jag börjar med tvål och schampo.

Flipp
En definitiv Flipp blir duschtvålen. Tidigare hade sambon, jag själv och vår dotter var sin burk med flytande tvål utan miljömärkning... och fler sorter väntade i skåpen. Nu kör vi änglamarks duschtvål allihop. Hur enkelt som helst att byta till - mer aloea vera blev det på köpet. Och så slipper vi leta tre sorters duschtvål i affärerna. Rekommenderas verkligen.

Även naturliga schampot kommer jag att fortsätta med. Och även om familjen är nöjd med de naturliga schampoflaskorna, så kommer vi inte att enas om en sort. Så det blir tre flaskor i fortsättningen: talltjära mot mjäll för sambon (luktar väl rökigt för min del), änglamark för dottern, Santé eller Eorol för mig (Suki var för dyr och hade jobbig pump).

Summa summarum - naturlig intvålning av kropp och hår känns bra både för att undvika ämnen som kan vara dåliga för hälsan och för att skona miljön eftersom tvål och schampo är något som det går åt ganska mycket i ett hem. Vilket stämmer bra med mitt fjärde topp-10-tips.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har precis hittat en affär i grannstaden som har ett stort utbud av ekologiska hygienprodukter. Ska handla där när vi behöver påfyllning nästa gång.

Anonym sa...

Jag har levt plastfritt ett tag och hittat ekologiska tvål i fast form att använda som tvål och shampo. Det fungerar bra opch så slipper en massa plastflaskor!

Anonym sa...

Jag tvättar håret med bikarbonat och äppelcidervinäger. Och även honung och ägg, nässelrötter och havregryn är bra, högst naturliga, dryga och billiga medel.
Ett naturligt balsam kan vara ok att använda ibland.
Som stylingmedel använder jag kokosfett, olivolja eller aloe vera.

Allt ekologiskt såklart!

CrazyNails sa...

Kolla ingrediens listan att den är fri från sls och silikoner. Fast tvål finns både för hår och kropp. Din sambo borde verkligen prova vinäger sköljning det var hela trixet för mig, plus att undvika sls.
Bikarbonat kan slita en del på håret.