Flipp eller Flopp: Laddningsbara batterier

Långsam flipp

Jag gick ut fel med de laddningsbara batterierna. Såg det som en liten omställning. Köpte ett paket, och tänkte att jag gjort mitt. Men efterhand som klockor stannat och fjärkontroller slutat byta kanaler, så har jag insett hur många batterier vi egentligen har i vårt hem. Och tänksedan alla batterier som årligen då byts i alla hem!

Om jag skulle gböra det igen, så hade jag köpt minst 12 AA, och nästan lika många AAA. Och sen förmodligen köpt till fler efterhand ändå. Jag ska köpa på mig ännu fler för att ha några färdigladdade i kylen att byta till... så slipper man det där "aaa, nu kommer inte telefonsvararen att funka i flera dagar innan jag hittat batteriladdaren".... ibland är det mer miljövänligt att konsumera lite extra... man kan ju alltid ge bort batterier om man köpt för många.

PS. Ja, vi har en gammal hederlig telefonsvarare. DS.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det här med att göra rätt miljöval är inte lätt men jag börjar förstå att det är just en STOR omställning det handlar om!

Anonym sa...

Det är svårt i miljödjunglet! Man tror att man gör bra och sedan visar det sig inte vara så bra! Ibland blir jag helt galen och folk förväntar sig att man alltid gör rätt! Det tar lite tid att veta bättre och göra bättre!

Fritt ur hjärtat sa...

Vad smart av dig att lista, jag tror jag skall kolla min blogg bakåt och se om jag kan göra en lista på våra förändringar. Vi har hållt på ganska länge så de största förändringarna är nog gjorda. Batterier är fantastiskt tycker jag. Om man köper 4 stycken och laddar upp de 500 gånger som utlovats att det håller för, då har man INTE kastat 2000 stycken, helt otroligt.

asdf sa...

Bra inlägg, helt rätt i tiden. Behövs fler bloggare som du! Själv är en arg å bitter skåning som säljer mig själv på nätet, men kommer snart även jag lacka ur på frågor som du behandlar. väl mött!

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Projetores, I hope you enjoy. The address is http://projetor-brasil.blogspot.com. A hug.

Henke sa...

Kul att du bloggar om intressanta saker ang miljön. Tyvärr verkar många glatt svälja dina blogg-inlägg helt okritiskt.
Jag har kört en hel del med laddningsbara batterier sedan slutet på 80-talet och de har inte bara positiva sidor. Först och främst så håller de inte 1000 laddningar, inte ens 500. Speciellt inte om man använder de billiga och usla laddarna som följer med i paketen. Varje uppladdat batteri håller i bästa fallet ca 1/4 av kapaciteten av ett alkaliskt batteri. Det blir ganska irriterande att byta batterier 4 gånger så ofta...
När uppladdningsbara battereier har laddats många gånger så har de sämre med laddning, så då får man ladda dem ännu oftare.
Uppladdningsbara batterier läcker dessutom laddning med tiden i mycket större utsträckning är engångsbatterier, så att förvara dem länge innan de används är inte en bra idé.
Apparaterna bör helst vara förberedda för användning av uppladdningsbara batterier eftersom de har en nominell spänning av 1.2V istället för engångsvarianterna som har 1.5V.
På många ställen där lite ström används, som t.ex. i fjärrkontroller, brandvarnare etc är det inte rimligt att använda uppladdningsbara batterier. För att få en uppfattning var uppladdningsbara batterier är bra så är tumregeln att om ett batteri byts flera gånger per år så är det oftast rimligt att använda uppladdningsbara batterier istället.
Som du ser är verkligheten ganska komplex, och för att göra "rätt" så måste man engagera sig och lära sig.

Bett R World sa...

Tack för en bra genomgång, sir. Jag vill bara tillägga att det också är viktigt i miljösammanhanget att tänka på råvarorna som används för batteriet.